lördag 24 oktober 2009

Oklart

Kalla mig gammaldags här, men jag tycker att en cover bör ha några år på nacken innan nån köttar tänderna i den. Anledning oklar varför jag tycker så, men så äre. Av respekt perhaps. Kanske för att en ny generation ska få äran att höra den där ubergrymma låten man önskar att man själv hade skrivit. Som Pet shop boys "Always on my mind". Eller för att ge den en ny publik om inte annat, för att låten förtjänar det. Som Johnny Cash med Hurt, den var ju inte direkt lastgammal. Eller om man omarrangerar den totalt kanske, som Jose Gonzales gjorde med The Knifes "Heartbeats".

Det här med att Darin gör Coldplays "Viva la vida", sekunden efter den lämnat topplistorna med originalgruppen. Det tycker jag är skitkonstigt. Fast jag biter mej själv lite i foten här, fattar jag ju, förra månaden gillade jag ju Florence and the machines cover på "Halo". Så det kanske är Darin jag har problem med. Eller det kommersiella syftet, som känns så mycket mer hungrigt när det kommer till Darin och hans producenter.

Typiskt bra cover:

8 kommentarer:

M sa...

Jamen så sjukt meningslös cover också, tog bort alla toppar och dalar i originalet så det bara blev en smet av det...

emma sa...

precis min tanke!

Anonym sa...

Eller som Pet Shop Boys tänkte om Elvis Presleys Always on my mind...

popmorsa. sa...

alltså, det är ju underförstått att deras "always on my mind" är en cover. jag kanske var otydlig.

Anonym sa...

Nä, det var jag som läste slarvigt. Sorry. (tyckte det hade varit konstigt om du skulle ha missat det.)

Tant Grön sa...

Jag håller med, vänta några år, snälla. Allt ska gå så satans fort idag, man hinner ju knappt höra orginalet försen det görs en cover.

Dramadrottningen sa...

I vilket fall: Darins cover sög. Lät ju lika inlevelsfullt som om han sjungit på koreanska. Och något helt könlöst mainstream skit-sound kategoria 1a. Bu! Bra cover=Fiona Aplle gör Elvis Costellos I want you. Hej då.

Popmorsan sa...

Mmm, den är fin, har bara hört den i liveversion dock.