måndag 18 juni 2007

el festivalio: dag ett.

halv tio ska vi ses utanför vårt hus i horan. tomas hemstad var en kvart tidig, kornel kovacs var en kvart sen. i bilen gråter vi alla (utom tomas) en skvätt över att vi missade leila k's uppträdande på tompas bögjävlar-release. vi stannar på max. uräckligt. vi rullar vidare. hanna sover som en stock hela tiden förutom en kvart då man skulle kunna tro att någon knivmördade henne i smyg. vi lyssnar på min "berns rockbar 4", "appetite for destruction" och "lemonheads greatest hits". väldigt fint. köper alkohol i kisa. som vanligt. jag köpte tre heineken. bara för att. trumvirvel: jag rökte min första cigg. den var god. drog upp volymen i bilen så den ackompanjerades av talking heads "psycho killer". tomas: jag vill ligga i hultsfred! jag: gört då, några bögar lär ju finnas? tomas (med gråtröst och misströstan:) pet shop boys. framme hultsfred. fixar acken. jag och tomas åker till huset, det är helt tomt och vi sätter oss att studera spelschemat under tystnad och mer cigg och en jack daniels för tomas del. ner till festivalen. sitter i solen backstage, folk passerar revy och det är varmt och jävligt trevligt. träffar carro, skitsnygg i min favvofärg kleinblå. jag dricker kaffe. det är helt okej. enda gången jag känner att GAAAAAH jag vill festa, är när jag tänker på hur kul det vore att vara wasted framför korn och lemonheads senare på kvällen. framåt sex kommer festivalens första och största whatthefuck. jo, man får inte vara backstage med barn efter kl sex. eeeh. ok. superkonstigt. åtta hade jag kanske haft förståelse för, men sex? jaha. hänger runt lite. peter jöback springer omkring, ser lite lost ut. han spelade med laakso sen. bestämmer att jag och min kille ska vara med i svt:s introtävling dagen därpå. svinkul. inte överdrivet många man känner backstage. elin på border. gentle touch-viktor. svenska musikklubben som har världens bästa musiksmak. sahara-babesen. karin winther. carl m och anders ljung. jag och killen turas om att hänga backstage / hänga utanför entrén med hanna. ser sahara hotnights. jättebra. snygga, även fast de har på sej shorts. världens fulaste plagg. ad-hanna, patrik forshage och andy karlsson kommer. vid halv tio åker jag och ungen hem till huset, lätt förfrusna. skiter således i både lemonheads och korn. kollar csi. somnar. vaknar då och då av den obligatoriska efterfesten.

foto: jesper frisk / rockfoto.nu

Inga kommentarer: