onsdag 27 juni 2007

slottet

jag var med mats häromdagen. han satt på copa och skrev något smart, när jag och hanna kom indrattandes. det är det vi gör helaa dagarna, jag och min unge. ramlar omkring. jag drack en islatte och försmäktade i värmen och mats lyssnade vänligt och uppmärksamt på allt mitt gnäll. sen gick vi och köpte en glass till mej på vägen hem till honom. mats har nämligen köpt en lägenhet. jaha, tänkte jag, vad kul, den vill jag se. nu önskar jag att jag inte sett den. den fällde liksom krokben på alla andra lägenheter jag sett. den går nu under namnet slottet. kolla sovrumsutsikten! ner mot vatten, genom lövverk. alltså jag dör. jag vill sitta i det där fönstret i augusti med mats och dricka rosévin och prata om killar vi legat med och sånt. fnissa och bli mysballe-full och prisa the view. känna lugnet, känna peppen, jag vill sitta där och drömma om framtiden, för tro mej, i det där fönstret ser den för evigt ljus ut. hela slottet är vitmålat och det är trägolv som de vitlackat och det är fönster tamejfan överallt och badrummet vill mats kakla starkrosa och de har ett sånt där badkar som står på fötter. tänk lejontassar. in mot gården har de en stor terrass med plats för femtio snygga pastelliga minglare. alltså, man blev LYCKLIG av slottet. mats, lova att vi ska hänga i ditt sovrumsfönster. vi kan leka din kändispantomim.

3 kommentarer:

Schmarro sa...

för att ha besökt den mest fantastiska lägenhet du varit i tycker jag ändå att du gjorde ett halvkasst jobb med att välja bild. if i may say so.

fönster överallt? utsikt what? trägolv?

du är rolig min lilla humla. och imorgon kommer jag och hämtar dig i saaaaaaaaaaaala.

odenplan.nu sa...

Det rosa badrummet låter uppfriskande. Kommer att bli en tuff match att hitta kakelplattorna i dessa svart-vita tider. Men jag vet var...

Anonym sa...

Men darling, det är ju inte en terrass. Egentligen. Vi har bara access till gården direkt från köket. Men vi kan kalla det terrass när vi sitter där och pimplar.