lördag 24 juli 2010

Instead of making me better, you make me feel ill

Jag börjar få panik på riktigt. Jag kan inte sova. Jag kan inte somna, jag vaknar före åtta. Helt gråtfärdig av tröttma, men jag KAN. INTE. SOMNA. OM. Det har liksom börjat ta ut sin rätt nu, jag ser ut som skit och jag tänker osammanhängande tankar. Snittat fyra timmar i cirka tre veckor.

Och så sa en kompis att jag borde kolla upp sömntabletter. Men alltså. Jag är superrädd att bli beroende. Jag tror jag har rätt lätt att bli beroende. Jag blir det hela tiden, av maträtter, godissorter, människor jag möter. Jag absorberas. Får cravings. Typ enda anledningen till att jag inte testat den buffé av knark som ändå ebjudits är att jag VET att jag skulle bli hooked. Så att börja med sleeping pills och medication, det rimmar så himla illa med min bild av mej själv. Nån som vet nåt om sånt?

18 kommentarer:

Malin sa...

Jag vet allt om insomnia. Nu ska du göra så här: boka tid på vårdcentralen. Gå dit och förklara hur lite du sover (det är farligare att inte sova än att ta sömntabletter - kroppen blir mycket känsligare både fysiskt och psykiskt av ingen sömn). Be om sömntabletterna Propavan. De är lite knepigare att "lära känna" än andra men den stora fördelen är att de INTE är beroendeframkallande alls och inte narkotikaklassade. Du tar dem ungefär två timmar innan sänggående (vilket innebär att de är jobbiga om du har kvällsplaner då du ska vara hemma när du tar dem, absolut inte i väg på något). Från början kan de hänga i lite morgnen efter och man känner sig trött men efter någon vecka vänjer man sig. Vissa kan ta dem en timme innan sänggående, andra 1,5 timmar eller två timmar - det får man liksom prova sig fram själv.
Sedan finns det ju narkotikaklassade som verkar inom en halvtimme och går ur kroppen efter typ 6 timmar men de skrivs alltid ut med väldigt mycket sparsamhet och man ska vara hemskt noga med att inte ta de flera gånger i veckan för de kan man bli beroende av.
Propavan är ofarligt men en life saver när man inte kan somna, vaknar för tidigt och inte kan somna om osv.
Do it! Lycka till.

Eric Goesta Rosén sa...

Yes, som Malin sa. Propavan är skitbra när man inte kan somna och envisas med att vakna tidigt, samtidigt som de är harmlösa och icke beroendeframkallande.

Även Theralen funkar och är icke beroendeframkallande. Plusset med Theralen är att du somnar snabbare (en timme efter att du käkat dem cirka) och det negativa är att du typ MÅSTE sova minst sju timmar på dem för att inte bli dödsseg hela den påföljande dagen.

Men sömntabletter är en riktig jävla lifesaver när man inte kan sova. Och lätt att klippa när man sover bättre igen.

freppa sa...

Min life saver (för rätt länge sen) - Imovane. Är ett litet rosa skimmer runt det ordet för mig.
Tycker VC var ett hett tips att starta med faktiskt. Och - gör det! Man blir stööörd av att inte sova. Vidrigast i hela världen.

annalin sa...

Sådär har jag haft det hela mitt liv typ. Jag har inte mycket till övers för Propavan och Theralen, däremot är Imovane en lifesaver precis som Freppa skriver. Men å andra sidan är den säkert lättare att bli beroende av.
Fast det är också motsägelsefullt eftersom man oftast (enligt min erfarenhet) får så extremt sparsamt utskrivet av mediciner som verkligen funkar. Vem har "råd" att bli beroende av ett 20-pack tabletter. Det gäller att spara och planera sin tid och ranson..."vilken natt är det verkligen viktigast att jag inte ligger sömnlös och galen...det får bli på torsdag".
Lycka till!

Linna J sa...

Mitt bästa tips är att röra på sej. Jag VET så oerhört tjatigt och hurtigt. Men jag säger det bara för att jag har ALDRIG kunnat sova utan att träna. Jag förstår inte hur det går till alls. I perioder då jag inte tränat somnar jag aldrig, vaknar oavsett sömnmängd helt groggy, jobbar direkt upp dygnrytmen från helvetet och hela livet blir med ens outhärdligt.

Mimmi sa...

En liten varning för Propovan: många får s k restless legs av dem och är man redan på gränsen till att bli galen vill man INTE drabbas av det, tro mig...
Magnesiumtillskott gjorde min nattsömn mycket bättre. Sedan finns ju naturmedel, de hjälpte inte mig men jag känner andra som det funkar bra för.

Lisa sa...

Kära Popmorsa!

Du ska inte vara rädd för att använda sömnmedicin under en kortare period och som flera redan nämnt här ovan finns det flera icke-beroendeframkallande alternativ; Propavan skulle jag säga är förstahandsvalet, men även Theralen eller Lergigan kan fundera.
Ta dig en tur till din vårdcentral, berätta om dina rädslor för beroende så kommer ingen pracka på dig Imovane el dyl. Men du ska också veta, att det är låg risk för att utveckla beroende på ett pars veckors användning av Imovane.
Ajustdet, de har ju lite olika verkan också; Imovane är en insomningstablett som främst hjälper dig att somna och går ur kroppen rätt snabbt medans Propavan är mer en "sömnförlängare" som gör att man inte ska vakna massa under natten. Man kan kombinera de två eller t.ex Lergigan + Propavan också om man inte har tillräcklig effekt av bara en sort.

Du. Det kommer ordna sig! Men viktigt att du får sova nu, man blir ju helt uppfuckad av sömnbrist.

Anonym sa...

Som föregående skrev får vissa restless legs av Propavan. Jag fick det, fast i hela kroppen (tydligen kan man få det inte bara i bena yaay) och det var minst sagt obehagligt. Dock får ju långt ifrån alla det, och som alla skrivit hittills är de väldigt harmlösa och icke-beroendeframkallande. Annars kan du kanske be om att få prova melatonin - det är ett hormon som redan finns i kroppen men som man kan skjuta in mer för att få en bättre sömn-cykel. De är dock inte sånadär tabletter som man tar och sen somnar som en stock, de funkar mer på sättet att du tar dom i nån vecka och sen får en bättre sömn-rytm.

Hoppas det blir bättre. :)

F sa...

Jag kanske missförstod det du skrev. Men du skrev att du vaknar före åtta. När går du och lägger dig?
Löjligt förslag kanske, men du kanske borde lägga dig tidigare.
Säg, du lägger dig kl 24 nu, ditt "sömntåg" kanske går redan 22? Eller 21?
Kanske värt testa någon vecka iaf, innan du testar sömnmedel.
Och ett annat hett tips är att börja träna. Jag tycker att jag sover betydligt bättre de perioder då jag tränar regelbundet. Blir dessutom gladare på kuppen. Men se till att inte lägga träningen sent på kvällen bara!

Popmorsan sa...

jag lägger mej elva ungefär. varierar ju så klart. men jag går upp sju till jobbet/dagis varje morgon. somnar in runt fyra oavsett. nu har jag varit ledig ett par dagar, druckit vin etc. samma ändå. ligger vaken. vaknar före åtta.

erika sa...

hej,
det kan vara så att det du behöver hjälp med är att somna. inte att sova.

jag hade en period förra året då jag inte kunde somna. jag fick då insomningstabletter utskrivna (zolpidem). jag tog en sån ca 30 minuter innan jag gick o lade mig o medan jag gjorde min vanliga kvällssudoku så kände jag hur sömnig jag började bli. o sen somnade jag o sussade sött.

zolpidem är inte beroendeframkallande o man kan ta det när det behövs. jag tar fortfarande dem ibland när jag har svårt att somna, t ex på grund av att d e mkt på jobbet. sen har jag INGA biverkningar av dem. vilket ju är ett stort plus.

hur det än blir för dig, så hoppas jag att du hittar en lösning som passar dig.

kram
erika

Anonym sa...

Det värsta är paniken man känner redan under kvällen, man VET att snart ligger man där och bara inte kan somna. Jag har haft det så i perioder, det som har funkat för mig är 1. tillgång till insomningstabletter. Bara vetskapen om att jag KAN få sova hjälper. 2. Byta sovplats. Under en veckas tid kunde jag bara somna i soffan framför TVn (utan att ha borstat tänderna, det var som en slags trigger - paniken kom när jag stod i badrummet och borstade, jag blev klarvaken. Ganska så ofräscht, men vafan, hellre det), så jag ställde väckarklockan och sov där. En annan period hjälpte det att byta håll i sängen. 3. Hitta en helt neutral tanke (något menlöst men trevligt, typ 'jag ligger på en brygga och det är soligt') att tvinga dig att tänka på, låter flummigt men funkar.

Lycka till!

moi sa...

restless legs, min kompis har haft det och fick järntillskott och annat så det försvann, tydligen kan man få det om man har järnbrist.

kolla upp!

S sa...

Du kan ju alltid mjukstarta lite, och testa att knapra receptbelagda allergitabletter först. Det är ett rätt vanligt sätt att få bukt med oro och insomningssvårigheter eftersom de också har en lugnande effekt. När man väl somnat brukar man i regel också sova rätt bra om man har tagit ett par stycken. De är inte beroendeframkallande och man blir inte dåsig dagen efter.

john sa...

det kanske verkar lite mesigt mitt i detta snacket om receptbelagda sömntabletter och så men jag har haft stora sömnproblem och det funkade faktiskt väldigt bra för mig. en fantastiskt aktivt te från dr stuart's:
http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/425269_Dr_Stuart_s_Valerian_Plus_20_bags.html

kan vara värt att testa, fungerade för mig.

Kecke sa...

Jag använder alkohol även om det är rätt värdelöst. Men när det funkar, dunkar det riktigt bra.

Eric Goesta Rosén sa...

Alltså Imovane, liksom Zolpidem i allra högsta grad, är ju helt klart beroendeframkallande, och det är väl ingen katastrof i sig men man ska ju vara medveten om det i alla fall. Även Stilnoct ska ju vara nära nog magiska som insomningstabletter men har samma (värre) beroendeproblematik inbyggt. Receptbelagda allergitabletter föreslog någon och det är ju antihistamin man pratar om då - vilket Theralen utgörs av.

Men alla sömntabletter som inte är knarkiga blir man ju lite eller mycket seg av dagen efter tyvärr.

Träning funkade för mig bara om jag typ gick och la mig direkt efter träningen i utmattningsfasen typ.

Nu sover jag bra regelbundet och det hade jag aldrig gjort utan att käka sömntabletter rätt länge - det byggde rutinen och tog bort panikrädslan inför att lägga sig och försöka sova.

Anna Svensson sa...

Jag åt Stilnoct ett tag men blev så fruktansvärt bakis av dem att jag slutade. Jag hade verkligen svårt att somna men den sömnen jag fick kändes ovärd när jag ändå inte riktigt vaknade. Eller, kanske var det värt att sova en hel natt ngn gång för att låta hjärnan vila. Men det som till slut fick mig att somna och sova var att träna och grina mycket. Låter ju som att du är på rätt väg. Det kommer gå bra.