tisdag 8 september 2009

En helt ny karriär

Jag vet inte om jag sagt det, men jag börjar ju liksom ett helt nytt jobb imorgon. Inte bara ny arbetsplats, ett jobb med helt nya arbetsuppgifter. Tekniska sådana. InDesign. En annan har ju bara jobbat i Quark. Eller okej, jag använde InDesign när jag var på Bon men jag var aldrig särskilt bra. Lite som att köra bil och bara kunna styra, gasa, bromsa. Inget finlir. Men det ger sej väl. När jag layoutade Nöjesguidens prylar i Metro, det var ju ändå hela uppslag, gjorde man max tio olika grejer. Alltså använde tio olika kommandon. That´s it. Inget finlir där inte. De första två dagarna, dvs onsdag och torsdag, är det introkurs. *will pay attention, i WILL pay attention*

Allafall. Måndag till fredag. Nio till fem. Alltid. Åtminstone så länge vicket varar, vilket troligtvis blir ett år. Fan, jag nojjar att jag ska ha blivit för van med frilanstillvaron. Att skrutta halva dagarna. När ska jag läsa fantasy? När ska jag läsa flamsiga tidningar? När ska jag spela dataspel? När ska jag hinna kolla In treatment, Gossip girl, Californication, Sons of anarchy och Idol? Och de andra tio serierna som jag kommer följa innan månaden är över, nu när de drar igång i USA igen? Jo, mellan åtta och tio på kvällarna, då jag har ett fönster mellan Hannas insomning och min egen vid halv elva-klippet.

Med det sagt: jag är så jävla peppad. Jag vill verkligen ha det här jobbet. De två i min redaktion jag träffat verkar oerhört älskvärda, och roliga. Det är viktigt. Och arbetsuppgifterna är skitkul, och exakt i den riktning som jag vill styra min karriär mot. "Karriär". Insert: rått skratt. Men ni fattar.

Jag är lite nervös. Och vad fan ska jag ha på mej?

10 kommentarer:

Anonym sa...

ha på dig något du känner dig snygg i och som är bekvämt att sitta en hel dag i. och förresten; finns det verkligen 9-17 jobb? hamnar alltid på 7-16 eller 8-17. haha, vem bryr sig?

lycka till!

I sa...

Det kommer att gå skitbra! Och ang lära sig program, det finns massa forum på nätet med folk som bara VILL svara på frågor om sånt

Maija sa...

Och som vanligt vill man ju veta vaaaar? Någonstans där du kan lirka in mig när mitt vik är slut? Jag älskar nio till fem och kan InDesign, hehe.

Anonym sa...

Det kommer att gå bra! Fan vilken bom bara att jag nyss slutat...
//Rimshot

Hawk and Weasel sa...

Kuuul! Kommer att bli asbra ju!

smul sa...

well många av oss som inte frilansar hinner ju också göra ungefär samma saker som du just räknade upp så ha förtröstan. Och det handlar nog mest om att strukturera upp saker lite och ta tag i sin sambo så att man inte är den enda som gör tråkigt vardagsskit.

doris sa...

Vad nice! Och InDesign är the shit - tusen gånger bättre än Quarken. You'll learn in a wim!

f sa...

hur gick det då???

Ninelin sa...

http://ninelin.blogg.se/2009/september/summa-summarum.html

Anonym sa...

kommer du inte blogga längre nu när du jobbar på aftonbladet?