onsdag 16 september 2009

Ooh, i like it

Hello wine lovers! Fan vad jag jobbade i går. Kom hem halv åtta, helt slut i huvudet och med dunkande huvudvärk. Vi skickar till tryck på tisdagar. Jajamänsan. Jag jobbar på Aftonbladet nu, och jag skriver inte ett jota, bara frilägger och layoutar och pillar med rubriker och meckar ihop en och annan URROLIG bildtext. Jag har äntligen blivit redigerare. Utan att riktigt ha uttalat det för mej själv, så är det vad jag har velat vara i flera år nu. Bort från skrivandet, bort från den smala kreddiga knowhowen jag alltid kännt att jag behövt besitta. Nu ba: komma till jobbet, leka med bild och ord, gå hem. Behöver inte ha järnkoll längre, något jag ändå inte haft de senaste tre åren. Sådan himla befrielse. Och det sjukaste, och kanske logiska: jag är nyfiken på det igen! Vad lyssnar de hippa bloggarna på? Vilka modeller går haute couture-visningarna nuförtin? Vad har Ellen Page gjort sedan Juno? Tegan and Sara kommer om några månader, och jag vill gå! Och vem fan är den där Miike Snow? Jag har till och med köpt både Vanity Fair och Bon, något jag inte gjort på flera år. Som på beställning, när jag inte längre känner pressen på att ligga i bräschen så kommer lusten att veta tillbaka.

Aaaah, freedom '09!

Gillar att gå till ett kontor. Till en redaktion. Småprata. Ha ett gemensamt mål. Äta lunch. I like.

13 kommentarer:

Karin sa...

Vad roligt, jag är glad för din skull!

Eva-L sa...

Vad roligt det låter!

Ewelina sa...

Woho, så fint!

Emma sa...

Ah, du jobbar på Klick alltså? Kul!

Ausa sa...

Åh vad roligt för dig!

Popmorsan sa...

Japp, Klick! Så himla roligt. Frilägger Kardashian-rumpa och Matthew McConaughey(!?)-bringa hela dagarna. Älskar. Emma, är du där nåt ibland? Kom och säg hej!

Och tack alla! *new life, nya tag*

Frida sa...

jättekul! berätta gärna mer om jobbet som redigerare, har också haft suget på att bli det "när jag blir stor". hur bra är du på photoshop? indesign, bra att kunna innan va?

H sa...

det låter ju toppen! Mera lek, mindre prestationsångest!

Har dragits med samma problem i flera år, den där ständiga nojan över att behöva "hänga med". Nu koncentrerar jag mig på att operera istället och kan därmed glatt köpa en Billy Idol-samling istället för sugiga Glasvegas. Men Miike Snow är faktiskt ganska bra. Och Patrick Wolf, älskar honom.

annalin sa...

Okej det låter fantastiskt.
Men.
Glöm inte att du skriver helt underbart skitbra, att din blogg är det första man kollar sedan Firefox slagit på,
och att du för min del gärna skulle fått driva en egen tidning, alt. skriva en bok!

Men grattis ändå. Får väl köpa Klick! på fredag dårå.

Emma sa...

Jag har hittills bara varit på redaktionen en enda gång, och då lyckades jag pricka in när Sofi Fahrman delade ut backvis med gratissminkpryttlar hon fått som hon inte ville ha, PLUS att redaktionen åt glass ihop.

I sa...

Det där låter ju jättebra! jag har alltid tänkt att man ska ha ett jobb och sen ska man ha sina intressen på fritiden. Jag tror inte riktigt på att blanda dem för mycket. Jobbet ska ju iofs vara inom nåt man är intresserad av men kanske inte så att man inte har något att koppla av med på fritiden längre - som inte blir jobb... förstår du hur jag menar.

Lycka till nu!

doris sa...

Gud vad kul! Förstår verkligen vad du menar, jag skulle också gärna göra tidning, just den biten du håller på med är ju det roligaste - måste nog måste nog bli mitt nästa jobb!

Och som någon sa, nu kan du kanske skriva en sån där bok istället! : )

Anonym sa...

Hi hi, kul! "Vem fan är den där MIIK Snow".