lördag 14 november 2009

Raw like sushi

Åh nej. Vaknade i morse och halsen, insidan av den, själva röret liksom, det är helt... rått på nåt vis. Helt sargat och ont och det gör skitont att svälja. Man får inte ont i halsen av svinisen, va? Det vore ju hemskt dåligt om jag skulle smitta min unge med SVINIS. Vad meckigt det har varit med det där förresten, the do's and the dont's. Precis när jag bestämt mej för att vaccinera Hanna, samma morgon till och med, löpsedel: KEVIN, 4, I KOMA AV VACCINET". Åååååkej, noll vaccin för min unge thankyouverymuch. Nu ska man tydligen vaccinera ändå. För medmänniskors skull om man inte tillhör riskgrupp, och även ungarna som tidigare var för små ska få en halv dos. Jag vet inte jag. Jag är så himla kass i såna här situationer. Ringer man bara Vårdguiden och får en tid eller är det öppen mottagning och köande som gäller?

Just den här veckan så kollar jag och min kille på brittiska nyinspelningen av sjuttiotalsserien "Survivors", om överlevarna efter att civilisationen utplånats av ett virus. Den är rätt kackig (men liksom ändå bra, svårt att förklara) och med för få (inga) 2012-effekter, men temat är ju rätt så ödesmättat i dessa tider. I serien tog man inte hotet på allvar för ingen verkade kola under flunsans första veckor i samhället... sen ba: alla döda. I runda slängar. Hade ju varit rutten serie om ingen överlevde efter första avsnittet.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vänta med att vaccinera din unge säger jag. Att säga att vi bör vaccinera sig för andra är bara för vi ska få dåligt samvete, dont read the press!

popmorsa. sa...

På riktigt, jag vet inte alls hur jag ska göra. Vad man BÖR göra, vad som är bäst för oss. Jobbig känsla.

Anonym sa...

usch jag tycker också det är ett jättejobbigt val. jag vill inte vaccinera varken mig eller min unge men känns som att man måste av solidaritetsskäl. men vart drar man gränsen, det är ju inte direkt så många som vaccinerar sig för vanliga influensan som dödar fler människor. allt har blivit så himla överdrivet med den här svinisen..
men som du säger, tänk om det blir som i serien (har också sett den) då skulle man känna sig allt dum! ;-)

Anonym sa...

vaccinera! min 3åring fick spruta i veckan. hon var jätteduktig. inga biverkningar alls. vill inte att hon ska behöva genomlida en flunsa. har kompisar vars barn haft svinis och dom har varit helt utslagna och typ inte orkat äta eller dricka på flera dar. läskigt! men visst är det ett svårt val. krya på dig!

Anonym sa...

Men för i helvete, svininfluensan går inte att jämföra med den vanliga influensan; den vanliga influensan leder inte till döden för fullt friska barn/unga vuxna som inte tillhör någon riskgrupp, även om fler människor dör av den (äldre människor).

SK sa...

Men du sista anonym - det finns ju inget som tyder på att fullt friska dör av denna heller. ALLA som dött i Sverige har haft andra sjukdomar också. Ingen vet hur vaccinet kommer att påverka barn som fick det om 5-10 år.. hej DAMP, ADHD och andra bokstavskombinationer.

Anonym sa...

Jo, det finns. Här är ett http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5127183
Även att friska, unga personer hamnar i respirator eller konstgjord lunga (även fast de inte dör) pga en influensa, är allvarligt.

Det finns inga vetenskapliga belägg för att vaccin ger autism, adhd m.m. Ryktena om det har däremot lett till att en del mindre begåvade föräldrar vägrat vaccination åt sina barn, vilket lett till att tidigare "utrotade" allvarliga barnsjukdomar återkommit.

åsiktsmaskinen sa...

men vad i HELVETE vad trött jag är på alla diskussioner om spruta/no spruta. ge ungen en spruta. säger doktorn att du borde ta en spruta också, gör det. doktorn är den som vet och hon vet bättre än alla jävla foliehattar i hela världen, trust me.

personligen håller jag mig dock borta från alla typer av doktorer. runt om mig finns tusentals människor och runt mig finns bara.. en värld där man får göra som man vill. /ksmb

Anonym sa...

Har Hanna fått tidigare vaccinationer mot polio mm? I så fall är det väl samma frågeställningar nu? Innehållet i vaccinet är desamma, förutom viruset såklart.

popmorsa. sa...

Ja, hon får ju de vaccin som BVC säger hon ska ha. Och jag kommer göra som sjukvården säger åt mej att göra även nu. Det är läskigt bara.