onsdag 6 oktober 2010

Wanna rock and roll all night, and party every day

Ahmenåååh, vad kul det var i Berlin! Blev så klart helt kär. Jag har ju varit där förut, men den här gången var det utefter helt andra förutsättningar, vi åkte ju på ricko dit för att festa i två dygn. Vilket vi gjorde.

På Arlanda var jag ett vrak av flygrädsla, drack rödvin vid gaten och kunde inte riktigt sitta still, jag skulle ju liksom till och... ja, dö inom kort. In på planet. CAROLA KLIVER IN. Just då kunde jag inte bestämma mej om det betydde jag skulle överleva, hon har ju Gud med sej etc, eller om det var löpet SVENSK IKON DÖD I FLYGKRASCH som vägde tyngre. Köpte vin. Och så vips!, ba: framme! Gick skitbra! Landade på Tegel, taxi in till hotellet Amano som låg precis korsningen August Strasse och Rosenthaler Strasse. Skitfint var det. Mitt i Mitte. Promenerade runt lite, hamnade på konstnärlig bakgård i nåt rivningshus där vi drack öl. Sen mötte vi upp resten av gänget på en trendig pytteliten asiat som hette Transit, typ det godaste jag ätit, massa smårätter för trettio spänn styck. GÅ DIT. Precis bredvid Amano. Sen gick vi till Cos, denna underbara affär som HM vägrar öppna i Sverige. Köpte svart sjavig tröja. Som jag alltid gör. Gled runt, tillbaka till hotellet vid sju, duschi duschi, på med, och lyssna på detta: svinkort svart kjol och svarta stay-ups! Var oerhört het om man kisade lite. Till det sjavigt urtvättat tröj-sjok. Tog taxi till Bar Neu, liten krautbar nånstans, man fick röka inne. Wihoo. Sen till nåt som liknade en sammetsinredd flyghangar, men egentligen var en hipp restaurang som hette Grill Royal. Där åt vi supermycket mat och drack supermycket vin. Sen till en bar som hette Bar Tausend som verkade urmodern, vidare till en, på riktigt, jävligt hipp fest i Neukölln, man riktigt såg på klientelet hur coola de tyckte att de var. Vi hade gått in på shotsen vid det här laget så vi brydde oss inte nämnvärt. Lyssna på detta: 4 shots, 2 glas vin, 2 öl: 20 euro! Två hundra spänn! Inte klokt. Sen lite olika barer tills vi hamnade på en rosa fluff-inredd bögbar som hette Roses, då var klockan strax efter sex och jag ville åka hem. Så då gjorde vi det. Fast först nån sorts falafel. Slut dag 1.

Klockan tolv skulle vi ses i foajén, så vi sågs kvart i ett. Var vrak allihop. Promenerade till sluttampen av Kastanjen Allé, nåt brunchställe och en flea market i nära anslutning. Schwein Strasse eller liknande. På vägen dit såg jag lekparken med gungan där jag och Kalle hade gungat och hånglat fem år tidigare, då började jag grina. Alltså ful-grina. Jag var bakis och tunnhudad, ok? Så när killarna i gänget beslutade sej för att dra till Berghain, ett dygnet runt-öppet ställe med världens största techno/house dj:er pallade jag inte. Då var klockan typ tre på em. Just ja, innan de drog var vi på en danssalong med gammeltjoa-dans, jättefint, där drack vi öl och solen sken. Alla fall, när killarna var på hardcore-gayclub och shottade och dansade plocka äpple-dansen så hängde "vi tjejer" med världsafina Tomas Hemstad. Åt på Transit igen. Upp på hotellet, sov en timma, klockan sju skulle vi alla mötas på ett dumplingställe som hette nåt med Heroes, det låg också precis vid Rosenthaler. Skitgoda dumplings, hängde runt på en annan bar lite innan vi, HÖR OCH HÄPNA, drog till det dära Berghain. Och gud, det var så ROLIGT. Det lågs och sexades överallt, säkert mycket knark, men jag kollar inte så noga, men det var framför allt så himla o-aggro stämning, det var superkul. Folk kom ut från toaletterna två och två, tre och tre, med typ näsblod och sperma överallt. Så himla verklighetsfrånvänt. Halv tolv fick det vara nog, flyget skulle gå tio dan därpå. Och jag kom hem alive och så himla mycket gladare än innan jag lämnade Sverige.

Åh, nu låter det som att jag glorifierar alkot och knarket, det är inte menat så, jag såg på riktigt inga kanyler och skit, det var bara totalt jävla underförstått att det var så det var. I don't do drugs, never have. Och ingen i vårt sällskap pysslade med sånt heller. Knark är bajs. Så. Nog om det.

Åh, det låter toppen! Men nu känns ju mina Berlinresor mycket tråkigare i jämförelse...

Tyckte det var helt OK med knarkberätelsen utan ditt sista tillägg. Det gör mig alltid lite ledsen att man måste göra sådana typ "avböner" för att kunna nämna knark utan att bli dissad.

/En som i sitt forna liv rökt hasch lite då och då, och alltför ofta känt sig stämplad pga av det

Traveler sa...

Härligt att du haft det så bra! Man kanske skulle fundera på att besöka Berlin..

Erik sa...

Tycker att det är grymt att få kändisar på planet. Känner alltid att överlevnadsratiot ökar. Ibland låtsas jag att jag är känd själv bara för att minska crashrisken. Sen kanske man förtjänar en liten nödlandning bara för att man är löjlig.

H sa...

Åh Berlin! Det är ju helt klart världens bästa stad. Men även fast jag har varit där flera gånger och är kär har jag aldrig tagit mig till Berghain utan bangat när alla andra dragit dit. Men jag känner att det får bli ändring på det till nästa gång.

freppa sa...

Krautställe? Innebär det att det endast spelas krautmusik?

Thomas Mürek sa...

Läste just din krönika i city.
Vackert och bra. Sorgligt och hoppfullt.
Tänkt om din kärlek hittar nya vägar. Tänk om den vägen leder hem till mig.

Bella sa...

Äh, sanningen är ju att knark i själva verket är ganska kul. Ungefär som alkohol, fast lite roligare.