onsdag 10 februari 2010

Fiffitt!

Jag håller på med en grej, har precis upptäckt det här med labels, att man kan samla inlägg under olika flikar osv. *är efter* Allafall, det är ett evighetsprojekt, jag har skrivit över femtonhundra inlägg. Men det är rätt kul att traska memory lane under tiden och läsa om när jag var på smällen och så där. Jag skrev roligare förr, var mer spontan och kommenterade nutiden på ett helt annat sätt. Fan, man ska ju bli BÄTTRE med tin och inte tristare.

Jo, det där som någon kommenterade angående hur jag stavar. Jag är en excellent stavare, har korrat en miljon texter. Men här kör jag på talspråksprylen i vissa fall, som "jag ba eeeh" osv. "Fattante". Han i stället för honom. "Gört". "Gullitt!" "Orkarnte". Det har bara blivit så, det är ett stilistiskt grepp bara (stilistiskt grepp ba) som jag trivs med (mä). Sen så har min vänkrets en underbar jargong med mycket meckiga obegripliga tvistar, som inte riktigt gör sej i skrift men ibland försöker jag mej på det ändå. Då kan det också bli lite konstigt för de som kanske inte hört oss tala live nångång.

7 kommentarer:

Finnpajsaren sa...

Ja ba diggar ditt språk.

I sa...

Jag ägnade föräldraledigheten åt att tagga tre års inlägg. Det jobbiga är att man inte kan tagga om man mobilbloggar sen. Då får man göra det nästa gång man loggar in och det glömmer man ju. Nåja, världsproblem.

Anonym sa...

Du, det märks att du behärskar språket skriftligt. Det är altid tydligt om någon skriver talspråk för att förstärka en stämning eller om de skriver talspråk för att de inte riktigt har koll på hur dåligt det ser ut i skrift/inte vet hur man skriver korrekt.

Anonym sa...

ehm ursäkta ... alltid skal det ju vara ... men jag pratade ju inte heller om min egen förmåga utan om din!

popmorsa. sa...

haha thänks.

cillan sa...

jag är själv språkfascist, utom i min egen blogg (gillar fortfarande att skriva bara med gemener och inte börja med versal) och gillar verkligen språket i din! det är lite linda skugg-igt tidigt 90-tal över ditt talspråk sådär. älskar't!

Lina sa...

Håller med, tokälskar ditt språk ju!