tisdag 27 mars 2007

i predict a riot

var ute och gick med hanna idag. solen sken och jag kunde inte sluta stirra ner på henne där hon låg som ett bedårande fetto i vagnen och i min ipod sjöng the police "every breath you take". hon ser så perfekt ut. mjuk som grädde. hennes ögon ser ut som mina och hennes mungipor är kalles, formade i ett evigt småleende. och så slog det mej att hon kommer kalla mej för "jävla skitmorsa!" och slänga igen dörrar i mitt ansikte och revoltera, tycka att jag är bränd och inte fattar ett skit och jag kommer försöka hänga med och säga saker som att "ja men de där byxorna är ju fräsiga" och hon kommmer sucka och tycka att hennes morsa är världens mest pinsamma och inte ha en jävla aning om hur mycket jag älskar henne, hur mycket jag skulle ge upp för hennes skull, vad jag inte skulle ge av mej själv för att hon ska må bra. hon kommer ju inte FATTA det. för det gör man ju inte. man tänker inte på hur ens föräldrar gick och bar på en och vyssjade en till sömns och stolt visade upp en för grannar och bekanta och skröt om ens framgångar på ... dagis eller nåt, vad vet jag, jag har inte kommit dit än. jag vet bara att jag kan prata om hannas sätt att le mot mej med främlingar på gatan. i en halvtimma. inte förrän man själv får en liten skitunge att älska förbehållningslöst, utan krav och utan gränser tror jag att man kan förstå. som tur är vill jag minnas att jag var en mycket snäll tonåring. jag kallade min mamma "jävla kärring!" en gång. det gjorde jag INTE om. jösses vilket liv det blev.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir lycklig över dina "blogginlägg". Det är så kärt!?

Lindsy sa...

Mmm, tanken på ett pubertetsvrål a la "kärringjävel" eller "fettomorsa" har slagit mig också. Säkert kommer det leda till att jag yttrar några gråtmilda ord i stil med "efter allt jag har gjort för dig..."
Vilket fint hår hon har, Hanna. Bra jobbat!

popmorsa. sa...

mmm, och den här då: "det är tacken det..." med uppgiven röst. den har man ju hört ett par gånger. eller vad säger du mallan brallan? och linda, ska inte du ha nu snart? det liksom regnar bäbisar nuförtin! jag mötte provocerande många barnvagnar idag på min promenad.

Anonym sa...

Ha, vad roligt! Exakt detta pratade ju jag och Linda G om härom dagen. Den här är också bra: jag duger bara när jag ska fram med plånboken... Eller vad sägs om: här går man som en oavlönad piga? Suck. Jag brukar fantisera om hur jag smyger mig in till barnen och deras polare efter fredagsvinet och sätter på någon gamla skiva i stil med Håkan Hellström och tycker att det är helfräsigt. (Fräsig är faktiskt ett bra ord!) Kanske ber jag om en snus. Suck igen. Och kram.

LITTLE LUCY sa...

Guuud, jag får helt dåligt samvete och ont i magen, vilken snorunge man har varit! (ÄR!). Nu vill jag gå ut i köket, vara snäll, pussa lilla mamma och säga tack.

Schmarro sa...

"det här är ingen hotellverksamhet"

Lindsy sa...

"Meh! Ursäkta att jag finns till då för fan" körde jag rätt flitigt med. Funkade ok, fick liksom alltid sista ordet. En rätt jobbig grej är att jag råkar ha one of those moments förevigat på ett gammalt inspelningsband, det var på den tiden Carro och jag roade oss med att spela in oss själva då vi försökte spela gitarr och lägga schyssta stämmor. Vi sitter i sängen i mitt rum och mamma knackar på, sticker försiktigt in huvudet och ska snällt fråga något men innan hon vet ordet av har hon fått sig en rejäl åthutning som heter duga. Tror att det handlade om hur i helvete hon bara kunde uppta min dyrbara tid och kamerans begränsade batteritid med sin blotta närvaro. Snabbspolar gärna föbi det momentet these days, remember Carro? Usch. Nu är det tid att sona. My god, hur ska det gå... 2:a maj är det dags att krysta, Emelie.

Schmarro sa...

Åh linda, jag minns precis. Du ba "men vafan, batteriet DÖR snart, vi håller liksom på och sjunger forever young här". Din mamma ba "oj förlåt jag ville bara fråga om ni ville ha mat" och du ba "men GÅ". HAHAHAHA älskar just den sekvensen. Synd att vi aldrig fick till den där sista versen med "so many adventures could have happened today, so many songs we forgot to play". Det var lite FÖR högt.