måndag 17 augusti 2009

Man bajsar med stjärten

Hanna har kommit in i en period där det är så himla exotiskt med snippa och snopp och stjärt. Vill kolla hela tin. Och jag ba jooo, så fin så. Vad fan ska man säga liksom? Jag försöker vara supernoga med att hon ska få titta och greja hur hon vill, och inte heller vara ÖVERPOSITIV och göra det till en grej. I dag berättade hon för mej att bajset kommer ur stjärten. Man ba "mmm, det gör det". Och så fnissade min inre Rojje Rövmun-persona ihjäl sej.

Nu undrar jag en grej. Jag sa så här till min kille: att jag generellt tror att flickor och pojkar får en annorlunda inställning till sitt kön rätt tidigt, kanske inte lika mycket i vår "upplysta" snippa-tillvaro, men säg under 1900-talet då. Att små knattesnoppar har varit mer "ååh vicken XXX snopp du har" och när småtjejer nyfiket pillat på fittan så har de kanske mer mötts av ett "inte pilla!". Min kille ba nää, det tror inte jag. Men va fan. Ni ack så upplysta människor, då har han väl fel ändå?

17 kommentarer:

30-nånting sa...

Jag är helt övertygad om att det är så! Vi bekräftar pojkars snoppar hela tiden när de är där och pillrar och tjejer ska "sluta gräva". Jag tror tyvärr att det fortfarande är så väldigt ofta.

Anonym sa...

din kille har helt feeel! sluta pilla är vad tjejer hör/fick höra medan killars snoppar inte ses som någonting jobbigt överhuvudtaget. min brorsa håller på att få panik över att hans dotter utforskar sitt kön..

t. sa...

jo, du har helt rätt. alla slags beteenden har alltid varit mer accepterade om man har snopp, till o med när det gäller små små barn.

Popmorsan sa...

Ha!

Pang sa...

Instämmer med föregående talare. Han har fel. Tyvärr är det så till stor del fortfarande. Vilket är så jävla synd. Fan hur många av oss hade ens ett vettigt ord för "snippan" när vi var små. Å hur många har ett ord vi är bekväma med idag? fan nu blev jag arg på det här...igen....för 800:e gången.

Anna S sa...

Jag tror som du. Helt klart.

Anonym sa...

men det e väl typ för man aldrig haft ett namn för snippa så man inte vet vad man ska säga o ba: nej, tyst!!!??

Katarina sa...

Så enkelt som att det inte är så smart rent hygieniskt att uppmuntra småtjejer att pilla i sig själva med "smutsiga" barnfingrar? Säger väl sig självt att det är känsligare inuti kroppen än utanpå.

Eric Goesta Rosén sa...

Jag tror du alldeles säkert har rätt. Men en bifråga: Säger man snippa nuförti'n? Är det liksom legio och etablerat? Det kändes ju som ett väldigt konstruerat ord när det kom och aldrig trodde jag att det skulle få fäste.

SARA sa...

eric: man säger snippa! definitivt etablerat enligt mina källor inom förskolevärlden.

Eveliina Kokko sa...

det är till och med befäst i forskning att man är mer accepterande mot pojkars utforskande av sin egen kropp. flickor har man belagt med skuld och skam.

ghaz sa...

ja alltså så är det definitivt.
än idag är det så i min familj, min brorsa glider omkring i endast kallingar medans jag kan bli tillsagd om jag har för urringat linne eller whatever. obs, och jag kommer ändå från ett "intellektuellt upplyst (kommunist)"-hem.

Eva-L sa...

Jag har två småpojkar och jag brukar säga åt dem att sluta pilla. Med tillägget att det är ok om de är för sig själva och inte bland folk. Jag vill inte skuldbelägga dem, men jag vill inte heller vara mamma till en svettig man i 40-årsåldern som tycker det är OK att glida in på ICA i badshorts och inget annat.

Anonym sa...

Eva-L > Bra, om alla gör så med sina flickor så kanske man kan slippa tjejer som klämmer sig i två storlekar för små kläder också?
Dålig smak och hyfs är inte en könfråga.

Anonym sa...

asså börjar ju koka av ilska när jag läste det sista.
det är väl klart att din kille inte upplever det så - EFTERSOM han är KILLE.
om du upplever att det är så - så är det ju så. inget att ifrågasätta.

det ÄR så.

mvh
kostymjävel, som blev tillsagd att inte sitta "så bredbent" när jag var liten.

Anonym sa...

Håller med Eva L, jag säger till mina söner att de får dra och pilla hur mycket de vill, men privat, på sitt rum. Hade sagt exakt samma till en dotter. Genusjävel som jag är.

Förresten älskar jag din blogg! :)
AK

witty girls sa...

Ursäkta mig men alltså - "smutsiga små barnfingrar" borde väl isf inte pilla någonstans där det är känsligt (t.ex. kring urinröret som även finns på pojkars kön).

Och Emelie har sjukt rätt och hela tiden kommer denna fråga upp. Killarna ba "Nämen alltså så är det nog inte för det har jag inte upplevt".

What about sätta sig in i andras situation och se utanför sig själv? Det är lätt, människor gör det hela tiden, det är bara o öva.