onsdag 12 augusti 2009

*vill aldrig tänka på detta igen*

Okej, nu har jag skickat listan. Är hemskt medveten om att jag om en vecka eller för en månad sedan hade bytt ut hälften av låtarna och lätt haft något helt annat som topp tre. Men nu blev det så här. Efter topp tjugo, kanske till och med topp tio, så är det liksom ingen ordning. Allt är ju bra ju. Jag kopierade bara in låtarna i dokumentet tiovis och tryckte in dem i varsin fålla, de kunde hamna 31-40 lika väl som 91-100. Sen blundade jag och tryckte på sänd.

Säkert är inte med. Inte heller Chad van Gaalen. Och hundra artister och grupper till. Men så fick det bli.

Don't be haters, ok?

1. Ignition (remix) - R Kelly
2. This years love - David Gray
3. Not ready to make nice - Dixie chicks
4. Skinny love - Bon Iver
5. The death of us - Laakso
6. Magiskt men tragiskt - Håkan Hellström
7. Burning hearts - My favorite
8. The center of the world - Bright eyes
9. Heartbeats - The Knife
10. Intervention - Arcade fire

11. Kim - Eminem
12. BMFA - Martha Wainwright
13. Bi-pet - Lali Puna
14. Is there a ghost - Band of horses
15. Shina a light - Wolf parade
16. Since U been gone - Kelly Clarkson
17. Kim & Jessie - M83
18. Like you said - Tiger Lou
19. Aldrig förstå - Franke
20. Maps - Yeah Yeah Yeahs

21. Jag är en vampyr - Markus Krunegård
22. So alive - Ryan Adams
23. This is the dream of Win & Regine - Final fantasy
24. !!! - Me and Giuliani down at the schoolyard
25. Hold me now - Polyphonic Spree
26. I see you, you see me - Magic Numbers
27. Halo - Beyonce
28. Be mine - Robyn
29. Det snurrar i min skalle
30. The blowers daughter - Damian Rice

31-40
Strength - Comet gain
Anorak girls - Anorak girl
Everlong - Foo fighters
Harder now that its over - Ryan Adams
The Crystal lake - Grandaddy
Fidelity - Regina Spektor
1234 - Feist
Fear no darkness, promised child - Timo Räisänen
Hold you in my arms - Ray LaMontagne
Bombs over Bagdad - Outkast

41-50
MGMT - Time to pretend
Power out - Arcade fire
Sex on fire - Kings of Leon
Ibland gör man rätt - Markus Krunegård
My mother - The Tiny
Anna - Hello Saferide
High drama - Laakso
Paperplanes - MIA
Gullbergs kaj - Håkan Hellström
Socker - Kent

51-60
Gideon - My morning jacket
Such great heights - Postal Service
What I hate - The Bear Quartet
Wishbone - Architecture in Helsinki
Apple of my eye - Ed Harcourt
Falling down - Scarlett Johansson
Anyone else but you - Moldy Peaches
Girl laying down - Anna Ternheim
Dance dance dance - LykkeLi
Last night they had to carry me home - Tiger Lou

61-70
Manlig gemenskap - Fint tillsammans
Peach plum pear - Joanna Newsom
Bleeding love - Leona Lewis
Curly Sue - Takida
All my friends - LCD Soundsystem
Cut and run - Electrelane
Beautiful - Christina Aguilera
Chasing cars - Snow Patrol
Who knew - Pink
When you were young - The Killers

71-80
Back in your head - Tegan and Sara
Communication - Cardigans
Unighted - Lofi-fnk
Stopp - Veronica Maggio
The Light - Common
Shell account - Barcelona
Fix up, look sharp - Dizzee Rascal
Let's get sick - Mu
Laughter - Josh Rouse
Calleth you, cometh I - The Ark

81-90
Desperations - Strip Music
Pure shores - All Saints
Italian fireflies - Black strobe
One armed scissor - At the drive-in
La Ritournelle - Sebastien Telllier
Toxic - Britney
Dina händer är fulla av blommor - ingenting
Float on - Modest mouse
Lost - The Maryonettes
Pulling our weight - Radio dept.

91-100
The Late great Cassiopeia - Essex Green
Black cab - Jens Lekman
Never be alone - Justice vs Simian
Magnetic city - Silverbullit
A sentence of sorts in Kongsvinger - Of Montreal
Tokyo moon - Windmill
Cut here -The Cure
It's for you - Out Hud
Famous last words - My chemical romance
Jimi Tenor - Doktor Kosmos
Monster - You say party, we say die

17 kommentarer:

ghaz sa...

älska att har ignition remix som första!!!!!! håller helt klart med.

Kalle sa...

Med beröm godkänd.

Popmorsan sa...

Iiiiiiiih! Jag är så himla spänd på att se de andras listor sen när det publiceras, länkar i bloggen då så ni får se.

Hanna F sa...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH

Håller på med min och är ej klar.

Efter att ha sett din kom jag på minst fem jag hade glömt.

Detta är ett sånt ångestprojekt, känns som jag sviker låtar personligen genom att missa dem!

Charlotte sa...

Lite orättvist att Krunegård och Håckan får vara med två gånger och inte Säkert! en endaste liten. Dock MYCKET bra att Ray Lamontagne och Dixie Chicks är med.

teklaemilia sa...

superlista. ignition! det ÄR ju den bästa- ingen protesta!

gustav sa...

Bra lista Em!
Och tack för väldigt många bra tips.
Jag har sån SJUKLIG ångest för det här projektet... Och har fått några dagars dispens till med listan.

Hoppas vi ses i Gbg i helgen!
/g

Anonym sa...

Men inte Takida väl?

Popmorsan sa...

johorå.

s. sa...

jag hatar varenda centimeter av r kelly.

annars var det en rätt fin lista. även om moldy peaches och tellier varit våra enda gemensamma utifall jag varit inblandad...

cathleen sa...

jag vill ju inte skita på listan eller så men alltså, everlong är ju från 1997?

(hade också väntat mig lite magnetic fields men det är ju en annan historia)

Popmorsan sa...

hmm. det är den fan i mej, från 97 alltså.

och alltså, jag gillar verkligen stephen merritt/magnetic fields, men efter 69 lovesongs-plattan som kom 99 så är det inget jag älskat. jag funderade på california girls, men nä.

Erika sa...

Alltså, mycket är sån't jag älskar.Mycket har jag aldrig hört. Vore kul att höra dig spela nån gång. Kunde kanske öppnas upp för nytt...

Carol sa...

Avspänd lista! Många överraskningar och inte ett dugg skitnödig. Till exempel har jag blivit hånad i år för att jag gillar Since you've been gone, men nu finns det i alla fall en till vettig som gör det... Bra låtar är bra låtar helt enkelt!

Patrik F sa...

Älskar din lista. Hittar tre (3) låtar som finns på min, och ytterligare lika många som borde funnits på min. och ändå tycker vi ju lika så ofta!

Anonym sa...

Var är Spotify-länken...?

/Sarah

Anonym sa...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!