söndag 23 augusti 2009

Mmm-hmm.

Igår sa Johanna, liksom i förbigående, att Pella (som är två månader yngre än Hanna) kan räkna till tio. På engelska. In english! Hanna ba 1, 3, fyyyyra... Haha. Gud, vad jag älskar min unge! Helt knasig!

Hon har börjat sjunga lite också, min unge. I flera månader har hon sjungit "aaaaaaalla huuuuuusen" när vi gått genom stan bland husfasaderna, och vi har inte fattat riktigt men tänkt att jösses vad hon är perceptiv. Nu vet vi. Hon sjunger den där julsången: midnatt råder, tyst det är i husen, tyyyyyst iiiiii huuuuuusen. Fast bara "aaaaaalla huuuuuusen", om och om igen. I all evighet. Amen.

Som sagt. Helt knasig. LOVE.

7 kommentarer:

Jennie sa...

Älskart! Alla husen alltså. Avskyr just den där hetsen: "mitt barn kan....". Det betyder ingenting för framtiden.
Men man kan riktigt se hur de sitter där hemma och traglar *ler*
Kram

Anonym sa...

har samma diskusson med min kille, han tycker att våran dotter ska lära sig läsa tidigt och bli "utmanad". Men hur kul är det att vara den ungen som kan läsa när hon är tre? Vilka av de barnen har kul i skolan sen?

johanna sa...

alltså jag VET att detta är nåt som jag bara borde låta bero, men nu är det min unge ni tror er veta nåt om. "jennie" och "anonym"; pella har bott i usa. hon har alltså lekt på engelskspråkiga lekplatser, kollat på engelskspråkiga barnprogram, gått på engelskspråkiga sång- och lekstunder. hon kan inte bara räkna till tio, hon kan även - åh, stackars hårddrillade barn! - sjunga "imse vimse spindel" och "blinka lilla stjärna" på engelska. en del barn lär sig ord, andra lär sig annat.

Jennie sa...

Oooops, förlåt. Tror du förstår vilka jag då menar. De som verkligen jobbar stenhårt för att barn ska lära sig än det ena än det andra.
Tycker det är helt ok om barnet verkligen bara suger in kunskap, men ibland är det nog inte lusten att lära som är orsaken.

ak sa...

Tror inte det är så många som tragglar. Det är rätt kört att lära en två-treåring nåt den inte vill lära sig...förlåt, men det låter så jante att hålla på sådär.

miki sa...

eh, min tvååring kan knappt säga "hund". men han har ett enormt passivt ordförråd som förknarna på dagis påpekar haha. skulle inte oroa mig över hanna riktigt..

Popmorsan sa...

Haha guuud, jag oroar mej inte alls. Hon är helt lovely. Och det var inte skryt från Johannas sida, det nämndes i en bisats, och jag gillar att göra mej lustig på min egen och min dotters bekostnad. Det betyder ju inte att jag INTE tycker hon är den klokaste tvååring som finns!

Hanna hade också ett sk passivt ordförråd enligt dagis, vi ba "eeeh ok" och inget hände. Sen sa det bara pang, precis som de hade sagt. Nu får man inte en syl i vädret.