måndag 14 juni 2010

Vänskapsenkät jag lånade från Q och Maggan

Vem var din allra första vän (som du minns)? Är ni fortfarande vänner?
- Åååååh Malin Janson. Malin Janson, vilken pärla. Våra mammor var kompisar när de som artonåringar nånting klämde ut varsin dotter, så jag och Mallan hade liksom inget val. Men jag tror att vi faktiskt gillade varann genuint också, vi var jättebra vänner ända fram tills jag flyttade till Stockholm och hon till Götelaborg. Jag misstänker att hon minns mej som dominant, men jag vet faktiskt inte.

Vem av dina vänner har du känt allra längst?

- Jag och Mallan har sporadisk kontakt fortfarande, även om vi inte är nära. Men annars är det ju Carro. Som jag på riktigt inte hade klarat mej utan. Sen så räknar jag nog in Linus här också, han jag var jättekär i när jag var i tjugoårsåldern, han känner mej rätt väl fortfarande även om vi ses himla sällan. Samma sak med en kille som heter Henrik Johansson, vi ses aldrig fastän han bor i Stockholm, han tänker jag på minst en gång i veckan, att jag vill ringa men så blir det aldrig av. HENRIK I MISS YOU!

Hur många bästa vänner har du?
- Ahmen en. Carro. Min kompisskara har minskat oerhört, och de jag har kvar är jag väldigt nära allihop. Jag räknar nog Lovisa och Lina som mina närmaste också, även om Babsan är etta. Och så måste jag nämna gulle-Quetzala.

Vad brukar du och dina vänner prata om oftast (i procent)?
- Killar 98%. Och allt som kretsar kring dem, dvs kärlek, svek, orättvisor, relationsdynamik, psykologi, vilka kläder man ska ha på sej om de ska vilja ligga med en etc.

Vad är det värsta en vän gjort mot dig?

- Det minns jag inte. Missförstå mej rätt, I hold grudges, men jag har så jävla dåligt minne. En väldigt ytlig bekant låg med min kille dagen efter vi gjort slut och hon var i lägenheten när jag klampade in på morgonen. Den var jobbig. Men jag kommer inte på nåt svek av nån riktigt nära faktiskt.

Vem av dina vänner vet mest om dig?

- Lina, Lovisa och Carro vet nog lika. Och alltså, det är inte som att jag inte skulle kunna berätta nästan samma saker för Freja eller Pelle, vi i vårt lilla gäng är väldigt öppna med stora som små saker. Vi är vidöppna allihop. Fläker ut oss. Och det gillar jag.

Har du några killkompisar?
- Ja. Självklart har jag det. Men väldigt mycket färre än vad jag hade när jag var lite yngre.

Är du öppen för att lära känna nya vänner nu i vuxen ålder eller känner du att det "räcker"?
- Jag känner att det räcker. Jag har fullt sjå att ge näring och tid åt de relationer jag har. Inte som att jag utesluter heller, men jag ringer aldrig några utanför sfären så att säga. Däremot så är det ju värsta ynnesten med alla dessa som man får tillfälle att umgås med på köpet, även om man inte har en "egen" relation. Jag känner så många briljanta människor att ni anar inte.

Vilken egenskap uppskattar du allra mest hos en vän?
- Att de har humor, självdistans, är verbala och bjuder på sej själva och sina tillkortakommanden. Och att de är lojala på så sätt att det man säger stannar där. Nåt annat är otolererbart.

Tycker du det är viktigt att vänner är superärliga mot varandra? (typ någon frågar: tycker du att de här skorna är fina?)
- Det är väl klart att man inte säger att nån ser tjock ut i en viss kjol etc. Men ärlighet när det verkligen gäller är ju en grund i förhållandet som man inte får rucka på. Jag litar benhårt på att mina vänner säger till mej när jag gör fel och svarar ärligt, inte medhårs, när jag har ett dilemma av any kind.

Hur är du som vän tror du själv?
- Frånvarande. Men också rätt härlig när jag väl är med. Hoppas jag.

Hur gillar du att umgås – i gäng flera stycken eller one to one?
- Varierar ju helt på humör så klart.

Välj två av dina nära vänner och berätta om hur du lärde känna dem?

- Lovisa och jag var med på en mailinglista med en massa tuffa utetjejer, jag kände ingen till att börja med. Så fick jag tag på ett andrahandskontrakt i Horan, och behövde nån asap, och på ren flax blev det så att jag kollade med Lovisa, som var tveksam, men hon ringde upp efter en stund och ba "...JA!". Det blev en fantastisk tid, full av fest, gråt och kärlek.
- Hmm. Lina träffade jag på en Amnestyfest vintern 2004, tror jag. Hon hade bokat mej och Q, och efter det sågs vi en massa ute, vi var ju ute like all the time då, och på våren bjöd hon mej och Q på en hemmafest hemma hos Erikas föräldrar i City. Både jag och Q var skitnervösa, för vi kände ingen, inte på riktigt. Minns att Digge och Erika helt ogenerat började sjunga karaoke INNAN DE ENS DRUCKIT SPRIT, obegripligt för oss på den tiden. Sen tror jag att jag från och med den dagen umgicks med Lina varje ledig sekund fram tills jag träffade min kille på sommaren. Jag älskar Lina. Jag har aldrig träffat nån som hon och kommer aldrig görat igen, ingen kan lysa upp ett rum som hon och få kan vara lika naket hudlösa. Hon är allt på en gång. Och, precis som Lovisa, så himla rolig och rapp i käften att alla andra bleknar i jämförelse.

Vad bråkar du oftast om med dina vänner?

- Bråkar inte? Det är klart att det är drama ibland, men det står jag oftast utanför. *är ju aldrig med*

Vad brukar du oftast göra med dina vänner?

- Fika, kolla film/TV alternativt dricka vin. Så har det alltid varit.

Hur enkelt släpper du in nya bekantskaper i ditt liv?

- Alltså, jag är ju ingen mussla direkt och jag kan nog vara lite mer öppen än vad vissa önskar, även med helt nya människor. Men jag tror också att folk tror jag är öppnare än vad jag är, visst, mycket jag säger till mannen på gatan är sånt som andra ABSOLUT inte skulle nämna för någon öht, men det betyder inte att jag delar det innersta. Jag tycker tillknäppta människor är jävligt tråkiga bara.

Säg en svensk kändis du skulle vilja vara vän med och varför?
- Oskar Linnros. Så att vi kunde ligga med varandra. SKOJA. Nä, men jag vet inte. Han i Lunchrapporten! Älskar honom, glömt hans namn nu. Och Jonatan Unge, även han i P3 (Tankesmedjan, urkul). De är helt fantastiska. Och sen så tänker jag ju att jag och Carina Berg skulle vara ypperliga ihop.

Jag vill lägga in en liten grej här. Jag tjatar ju alltid om hur himla stolt jag är över mina vänner, och det är jag verkligen. Allihop. De är så himla himla bra. Några nämnda men ingen glömd. Och nu kände jag mej så himla selektiv här när jag nämnde namn osv, eller snarare om jag inte nämnde någon som kanske tyckte den borde blivit det, menar jag. Detta är bara en fånig enkät. Och jag har fever och rinnig näsa. Kram.

Inga kommentarer: