måndag 4 maj 2009

29. Pratar du likadant som du skriver?

Pratar du likadant som du skriver? Vad tror du att det beror på? Varför slänger vi oss med så många engelska ord, fraser och uttryck i de här sammanhangen?

Ja du. Jag talar nog ganska exakt som jag skriver här. Jag tänker mej inte så noga för när jag bloggar, skriver direkt ur huvudet utan att redigera särskilt mycket. Kanske försöker jag tänka på att inte svänga mej så mycket med engelska uttryck, men det är en vana som är svår att döda och som oftast träder fram i full kraft live när jag känner mej osäker och tycker att jag behöver spexa till min person lite. Oerhört dumt, för det är så himla töntigt att svänga sig med engelska fraser. Cant help it. Höhö. Jag talar rätt mycket med ordstäv och citerar filmstjärnor och popsånger. Populärkulturen jag älskar är en så himla stor del av det som är jag numera. Varför jag gör det? Kan ju bara tala för mej själv, ingen vetenskap bakom detta, men det mesta jag konsumerar är på engelska. Musiken, filmerna, böckerna. Läser bara litteratur på originalspråk. Fraser och ord fastnar ju.

Detta är för övrigt ännu en grej som jag har komplex för, mitt tonårsaktiga språk. Kan bli oerhört avis på tex Lina och Carro som har så mycket mer vuxen vokabulär när de vill. Häromdan skrev Carro "att hon inte ville stigmatisera" bla bla. Jag ba hmm, jag förstår och gick sedan direkt in på synonymer.se och slog upp ordet.

Alltså, jag har alltid avskytt kjamiz och sånt därnt, det kommer aldrig hända. Jag är över trettio för guds skull. Smileys är sedan länge ett no-no. Men man ska ju aldrig säga helt aldrig: till exempel min nya kärlek asteriskerna! *älskar* Och det var det värsta jag visste fram tills för ett halvår sedan, sen så skrev jag det på kul och VIPS så var det helt normalt. Jag har också börjat spåra ur med stavningen. Med flit. Jag skriver tex nästan alltid han istället för honom, fast jag vet det inte är grammatiskt korrekt. Skriver hjärna istället för gärna. Härlitt. Länktar. Osv. Det är bara nåt fånigt vi håller på med i våra kompismailtrådar. Försöker att inte göra det så mycket här.

1 kommentar:

Schmarro sa...

hihi, stigmatisera. jag alltså.