tisdag 5 maj 2009

Yes please Markus come to me

Jag har en grej för Laakso. Upptäckte dem rätt sent, med plattan "Mother am I goodlooking?", en titel som säger så himla mycket om osäkerhet och fåfänga och att känna sej fel. Åtminstone är det så jag tolkar den, tror mej också veta att den är så himla mycket Markus, nån som är så förtvivlat bra på att uttrycka vemodet, ilskan, och det onda värkande hjärtat som inte gör som man vill, hur knepigt det är att vara människa. Sätta ord på hur det är att lämna småstaden, se tillbaka, minnas med tårar dolda bakom ett leende. Han skildrar allt han tar för sig så himla bra. Och alltsammans med ett perfekt uns humor. Markus, alltså. Så jävla bra. Och de andra i bandet med så klart. Men det är Markus och hans crappiga uttal som gör hela skillnaden för mej. Jisses vilken rörig text det blev, syftningsfelen bara regnar ned över den. Skitsamma. De spelar på Strand på lördag! Enda Sthlms-spelningen i år.

5 kommentarer:

malin sa...

åh, jag kan bara hålla med dej till fullo! älskar också laakso men allra mest markus!

Nino sa...

Hej Emelie,
jag läser din blogg dagligen - löw it! och brukar inte kommentera, inte för att jag vill vara anonym, men för att jag liksom bara vill läsa. Hursomhelst, jag tokälskar Laakso, upptäckte dem också väldigt sent och kan tidvis tänka, när jag hör dem, hur jävla banal man är eftersom det Markus sjunger (trots uttalet, maj gawd!) är precis det man själv gråter, gnisslar tänder, trånar och värker över. Fast han skriver det i en låt - so är skitjävlabra och han har säkert samma känslor inför det han skrivit. Anyhow, nu har jag fastnat för Markusevangeliet och det är samma sak där. Å andra sidan, det är kanske jävligt skönt att vara så banal att man får sina känslor bekräftade genom populärkultur (och med det inte sagt att du är banal, det är du verkligen inte! utan mer att alla de här känslorna som man ibland gråter blod över kan skildras så jävla bra och då kan jag - bara jag - tänka att jag - bara jag - är banal. Eh, jag hoppas du förstår vad jag försöker säga). Det jag egentligen ville skriva var att jag GRÅTER BLOD över att de spelar i helgen och att jag kommer missa dem. Men jag såg Marcus nu i helgas iofs, men då var det bara han. Fast det är ju inte samma sak, ändå.

Anonym sa...

Det står LAAKSO STRAND i min kalender.
Jag ville boka bord, verkligen se till att jag kommer dit - herregud jag bor en kvart ifrån - men istället ska jag sitta på en ö ute i skärgården och UMGÅS med folk.
Fifan.

Anonym sa...

hur pass väl känner du markus och laakso?

Popmorsan sa...

tjena hej läget? jorå tack bra, ah soft. ses!

typ så. dvs inte alls väl.