torsdag 27 januari 2011

Att dra sitt strå

Så här skriver min kompis angående skattedebatter och IKEA och hej och hå:
"Ang storföretag och skatter. Sveriges största skattebetalare H&M:s storägare Stefan Persson betalade 797 miljoner kronor i skatt 2010 - lika mycket skatt som de tio närmast efter honom på listan gör tillsammans. Inget jävla Liechtenstein. Jag ÄLSKAR H&M."
Stefan Persson, va. Om detta stämmer, vilket fakta brukar göra när det kommer från den donnan: nu kan jag shoppa helt utan dåligt samvete på HM! *iiiih* Och jeez, vilka summor ändå. Det är liksom fantasipengar. Jag tog ett banklån på 120 000 i december och tyckte det var helt svindlande mycket. Och när jag fick kvarskatt på 40 000 förra året så gick min ekonomi i kras. Stefan ba... äsch, 800 mille ba. 

Gillar Elins grejer för HM btw. Fina.

13 kommentarer:

Messersmith sa...

Asså bra att han betalar massa skatt, men H&M:s små små barn som syr kläderna för slavlöner gör väl att man inte riktigt kan shoppa där helt utan dåligt samvete.

Popmorsan sa...

ja men jag veeeeeeeeeet.

Anonym sa...

Haha, precis vad jag skulle säga också. Jag älskar HM och deras grejer men skäms så oerhört ibland när jag veeeet att det bara kan vara så där billigt om man inte har schyssta anställningsvillkor.

Tänker att man får försöka shoppa lite mindre helt enkelt. Det är ju fortfarande så snyggt! Och billigt!
/H

Frida sa...

dessutom så görs kläderna av bomull som
ofta är producerad i Indien under
slavförhållanden och som kräver så extremt
mycket vatten under tillverkningen att dom
som arbetar där inte har tillgång till vatten.
vi tar alltså vattnet från fattiga indiska barn
för vi vill ha billiga kläder till våra barn.

Sarah sa...

Sen är det väl Stefan Persson som privatperson som betalar 797 milj i skatt. Inte H&M. Eller? (Nog för att jag är helt övertygad om att de skattar en hel del i Sverige också, men ändå.) Det är helt enkelt Stefan du ska gilla. Företagsledaren som fortfarande är skriven i Sverige.

Ella sa...

Alltså, alternativet för ungarna som syr tishor i typ Bangladesh är ju inte direkt nio års betald skolgång och barnbidrag. Dårå. Hellre mätta arbetande ungar än svältande arbetslösa, säger jag.

Anonym sa...

Man kan tycka att barnarbete är hur dumt som helst, men ibland kanske det är skönt att inte ha halsen full av moralpanik.

Hanna sa...

Lånet, var det för mellankostnad vad det gällde lägenhets-bytet?

A sa...

Till Anonym 27 januari 2011 19:11.
Du har nog inte fattat vad moralpanik är, det är när man är övernitisk och ser spöken. Moralpanik är inte att påpeka att barn och fattiga far illa pga din billiga H&M-trasa. Moralpanik är när man ser nåt illa i nåt som inte är illa. Typ att naket skulle vara fel per definition (vissa typer av naket är kränkande, andra inte, dom med moralpanik klagar på allt som är naket). Du tycker alltså att det är inget som nån har rätt att klaga på, att fattiga utnyttjas? Om du trillar och slår dig och jag väljer att uppmärksamma detta, och ringer en ambulans – har jag då moralpanik??! Tänk igen..

B sa...

Bra kommentar, A!

Frida igen.. sa...

tack a, skulle precis skriva samma sak.
grejen är också den att alla vet dom här
sakerna om barnarbetare, slavförhållanden
och att södra Indien blir drenerat på vatten
så om man handlar där med gott samvete
för att stefan Persson betalar den skatt han
är skyldig att betala så har man ett ganska
brett samvete.
btw så fick han skattelättnader på 370 mille
så han inte ska skriva sig i ett skatteparadis.

Anonym sa...

Bra skrivet både A och Frida! Även om jag gillar HMs kläder och ibland handlar där så är det faktiskt alltid med en smula ångest.
Anser också att hela samhället idag är skevt när modebloggare visar upp dagens inköp och frossar i nya kläder. Detta samtidigt som vi vet att sådan konsumtion inte är hållbar i längden.
Har vare sig moralpanik och älskar dessutom snygga kläder, moment 22 alltså...
/H

Eva sa...

Både HM och IKEA ligger nog risigt till när det gäller arbetsförhållandena och lönerna för de som tillverkar deras produkter. Kamprad har skatteplanerat - helt lagligt och nåt som de flesta gör om de kan - men hur många jobb har inte han skapat? För att inte tala om MOMS på varenda liten pryl, DÄR kan man snacka om stålar till staten!!!