onsdag 26 januari 2011

Flashback

Jag brukade vara ganska smart förut, alltså, mer på det pålästa sättet. Saker jag såg och läste om fastnade, jag var en killer på TP osv. Nu har jag blivit en sådan som kan berätta samma sak tre gånger för samma person, jag MINNS inte så bra längre. Oftast tänker jag inte på det alls, men ibland skrämmer det mig, åtminstone glömska-biten. Alla små vardagliga anekdoter med Hanna till exempel. Jag måste börja skriva ner dem lite bättre. Kanske föra lite mer vanlig dagbok, fram till 2005 hade jag mini-dagbok i små fickkalendrar, hittade en häromdagen då Lovisa var här. Haha, guuud. Helt vanlig vecka januari 2003:

onsdag - öl på WC. Mycket trevligt! Sen Baba. X var där, sjukt kul att träffa honom.
torsdag - träffade X på Indira och åt middag. Drack öl. Spilled my guts.
fredag - kids-listan: "är dina orgasmer lika falska som du?". Metropolis. Sen 76. Träffade X! Så himla fint. Han började gråta och jag med. Berns, sen efterfest Rebecka. Sov hos X. Drack Fernet, mitt äckligaste!
lördag - satte punkt. Podion på kvällen. Udda kväll. SMS:ade. X kom. Sov hos mej.
söndag - X kvar till fyra. Satte punkt. Sjukt trött på hela grejen. Sov X på kvällen.

Haha. Jeez. Jag fattar knappt själv vad och vilka jag menar, alla dessa X. Det är ju inte samma personer. Tror det är tre olika. Jag liksom kodade för mej själv. Gillar att jag satte punkt två dagar på raken.

Allafall, apropå att jag inte har några fakta om prylar kvar i huvudet, igår såg vi ett roligt tv-program med Ricky Gervais sidekick Karl Pilkington på SVT och han knallade runt på Kinesiska muren, så då googlade vi världens underverk i en halvtimma och läste på om det. Kändes så himla fresh. Mental note: läs nåt annat än fantasy och populärkulturpress nån himla endaste gång.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du verkar sjukt smart fortfarande. Bra och rolig idé med minidagbok och kul att ha kvar, tror alla glömmer....2003 var ju ett litet tag sen dessutom. Men shit vad du söp. Hoppas det ändrat sig också nu. Kram!

Popmorsan sa...

guuuud, skulle knappast klara fyra dagars-fylla i dag. låter inte så lockande heller. och tack! jag är inte puckad, men jag brukade vara väldigt allmänbildad. saknar det. att veta onödiga saker. ibland på "vem vet mest" sitter jag som ett frågetecken. blir vansinnig. umm, kanske söp bort cellerna ca 2003.

Elin sa...

Åh 76! 20 spänn för ett glas champis innan 12! Sakna.
På 76 på Spring såg jag för första gången i mitt liv en människa äta på restaurang för att bli mätt. Alltså, hon åt på lokal inte för att hennes föräldrar tagit med henne till kinakrogen på födelsedan eller nåt sånt. Hon beställde in mat för att fylla magen. Blew me away.
Jag var inte smart när jag var ung. Jag var bonnig.

Popmorsan sa...

hahahaha åh elin. jag har typ samma erfarenhet där.

em sa...

Jag kan fortfarande bli förvanad över barn som är supervana vid att ga pa café eller restaurang. Fanns inte i min värld (kommer klart finnas i mina framtida barns värld dock :) när jag var liten/yngre. Restaurang = lyx.

Popmorsan sa...

men gud nej. jag och morsan gick till domus-serveringen vid torget ibland, hon kedjerökte och jag fick en delicato-boll. hej 1981.

ankan sa...

jag och min mamma "rantade på stan", som hon uttryckte det. kollade på fina grejer och fikade efteråt (= lyx). jag fick alltid välja vilken bakelse vi skulle ta (= aslyxigt!), och jag valde alltid en sån där grön grodbakelse med marspian ni vet? det var höjden av lyx. att sitta ensam med mamma på café, ha henne alldeles för mig själv. och fika lyxig grodbakelse.

ankan sa...

ps. jag gillar tydligen ordet "lyx" i olika former/variationer, ehe. ds.

em sa...

Ah grodbakelsen! När man fyllde ar fick man en san pa cafét i Ahlens (Vällingby of course, inte stan herregud! :) Har ett jättetydligt minne av att jag var där med mamma och vilken grej det var med bakelse! LyxLyxLyx ;)

Hanna F sa...

Haha jamen ja! Teh awkwardness när jag som artonåring flyttat till Lund, världsmetropol i jämförelse med Lidköping, och min nya Stockholmskompis bara "vi går UT OCH ÄTER", och jag på riktigt hade panikångest hela middagen för att jag inte visste hur man beställde/talade med servisen/betalade/vad dricks var. Plus, JAPANSK RESTAURANT, som science fiction.

Lovisa K sa...

Det var så himla svårt att tyda alla X. Och de andra orden, fattade ungefär 60% av vilka alla var och vad allt betydde. Och då var jag med dig i princip 24/7?
Tror sätta punkt också är kod för något.
Det här tyckte jag var så kul, Em, apropå underverk: http://www.theonion.com/articles/gap-between-rich-and-poor-named-8th-wonder-of-the,18914/

XXX