fredag 21 september 2007

love is like a bomb, baby, come and get it on

ja men man har ju lyckats pricka in en storhelg här hemma i sala. det är ju marken. marknad alltså. en av två höjdpunkter när man var tonåring i den här stan. den andra höjdaren var vår-marken. säg vad man vill, men var ju inte direkt bortskämd på events. det fanns en mässai badhuset också, då typ lantmännen och lite gym och sånt ställde ut montrar uppe i lärkans sportanläggning. en gång uppträdde mora träsk till exempel. men marken var kul allafall. då kom det lite färskt blod till stan. mest gubbar och gummor, men en och annan utsocknes i ens egen ålder. jag minns en marken väldigt väl. natten innan hade jag och malin jansson varit på ungdomsgården kvarnen och jag hade fått hångla för första gången i mitt liv. en nyfunnen erfarenhet som jag såg på med blandade känslor. killen hette niklas och jag visste inte om vi hade blivit ihop, vi hade ju knappt pratat med varandra, men å andra sidan hade vi ju hånglat till "love bites" med def leppard och fortsatt långt in i kim wildes "you came". med spänd förväntan satt jag inne på domus-fiket dagen därpå. så kom han fram till vårt bord, gnagandes på en skitstor korv han köpt av nån dalagubbe utanför. jag minns den där stora köttiga korven så väl, hur hans tunga gled över den luktande tingesten. hur det krasade i munnen när han tuggade med halvt öppen mun. där och då dog drömmen om en framtid med niklas. idag köpte jag allafall en sjal som vagt påminde om vibskov-varianten. och då menar jag verkligen vagt påminde. man får kisa och tänka på nåt annat under tiden. då är de rätt lika.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såna där kompromisser med kläder (sjalen) hatar jag. Det är vuxet å så men jag känner precis som när jag var barn och inte fick som jag ville när jag tvingas gå på budgetalternativet. Livet e hårt.

Anonym sa...

Tack Emelie för att du just nu förgyllde min kväll. Åh, vad roligt! Kram, Malin.

Anonym sa...

babe, var du i sala hela helgen? jag åkte genom där igår på väg från dalarna, det var förmodligen första gången jag "var" i sala och så tänkte jag på dig! (såklart, eftersom du är min enda referens till sala.)