lördag 29 september 2007

mysiga hemmakvällar

häromkvällen när jag och min kille för femte hemmakvällen i rad käkade basilikapuckar med bandspaghetti, matade hanna, nattade hanna och sen satte på ännu ett avsnitt av the wire som jag som vanligt somnade till, så slog det mej, vad GÖR alla par om kvällarna? min kille hävdar att alla slötittar på teve och att vi då var lite bättre i och med att vi faktiskt organiserat kollade på en nedladdad teveserie. men ändå. ska det inte vara... mer liksom? man är ju tämligen begränsad med unge och det är klart att ibland gör vi nåt annat. men det är verkligen hemskt sällan. är vi skittråkiga? jag gillar också att vi kan ha det så, småputtra framför projektorbilden med popcorn och så där. småfnissa lite åt nåt kul de säger, titta på varandra i samförstånd. men när man kollar bakåt och inser att det är vad vi ar gjort i ett år nu, då blir det lite läskigt. men vad ska man göra då? ta en jävla salsakurs tillsammans? det är ju inte det att vi inte har några liv, vi gör jättemycket saker, både isär och tillsammans, men det är just hemmakvällarna jag undrar över. vad GÖR sambos om kvällarna? har djupa diskussioner om livet och munkarna i burma? oh please. och säg inte knulla för då skjuter jag mej i huvudet.

47 kommentarer:

Anonym sa...

Min kille sitter vid sin dator och jag sitter vid min. Ni verkar ha det betydligt mysigare. Fast ibland när han spelar en bra låt börjar vi dansa. Det är fint.

Anonym sa...

nej, de kollar på teve. alternativt en av sambosarna kollar på teve medan den andra sitter vid datorn. alternativt de har varsin dator och sitter antingen i varsitt rum eller i samma rum med sina datorer. sen kan de msn:a med varandra också, eller skriva på varandras väggar på fb.

Ulrika sa...

Vi har också ätit basilikapuckar ikväll :). Annars instämmer jag med föregående. Vi sitter vid varsin dator, eller så hänger nån trevlig person här. Eller så kollar vi på nåt vi missat på tv på datorn. Eller så är nån ute och den andra hemma, eller... Men vi knullar fan INTE.

Anonym sa...

haha, just när jag läser detta sitter jag vid datorn och min kille kollar på dålig tv. annars gör vi liksom ingenting- diskar, tvättar, tjafsar om larviga saker. ofta är en borta och en hemma med ungar.

Vi försöker ibland organiserat prata om viktiga saker, med utgångspunkt i material från medvetandegörande grupper från 70-talet. det är spännande för man inser då att man förändras- vi är inte exakt likadana som vi var då vi blev ihop för fem år sen. och då kan det vara jävligt spännande att höra hur den man tror man vet allt om formulerar sig gällande sin barndom, sin relation till sin morsa, det viktigaste i livet, sin roll som kvinna/man osv. Låter lite pretto och löjligt, jag vet- men jävligt spännande om man vågar ta det på allvar.

Ibland spelar vi också Yatzy i sängen.

Åh herregud- jag insåg just att vi är ett töntpar.

Anonym sa...

Ha ha vi är som er, tror att vi är mer engagerade för att vi strukturerar vårt tevetittande, att vi planerar och framförallt väljer själva (o därmed kollar vi inte så mkt på valigt tv), således kollar vi också på nerladdade teveserier, och poppar popcorn o har det skitmysigt!

Anonym sa...

Vi tittar också organiserat på nedladdade serien och MÖJLIGTVIS diskuterar vi just serierna efteråt. Vi gör ingenting annat i veckorna, men jag älskar att ha det så här. Hade man inte honom skulle man glo serie med nån polare, alternativt vara full jämt, alternativt längta till helgen. Vilka knullar i veckorna efter några års förhållande?

Anonym sa...

haha vi är också precis likadana! vi har varsin dator, ibland sitter jag bredvid honom med min macbook och ibland i den andra soffan eftersom man ser tv:n bättre därifrån (!!) och så kollar vi på massor av bra tv och film och pratar om det och lite annat och sådär. Vi är urlata och sega men det sköna är ju att det finns någon som älskar en trots att man har fula noppiga mjukisar på sig. Och att kunna ha samma tv-smak är också fint! sen åker vi iväg vissa helger och hälsar på vänner i andra städer (bor i england) och går ut då, men vardagsrutinen känns sjukt viktig för mig. jag tycker om det till och med.
jag är 21, och han är 26, så det är inte som om vi är ett gammalt slentrianpar eller så. vi trivs bara bäst så! det känns ju mer krystat att ba "MEN HURRU! Ska vi inte ta en middag som inte är framför tv:n, och DISKUTERA vart samhället egentligen är på väg!"

Anonym sa...

kanns inte som vi har sa mycket slappa gor ingenting framfor tvn tid, det ar sa skont nar vi val gor det, laser min gardian weekly och sen borjar diskutera fran artiklar han inte har last... eller sa spelar vi schack och dricker vin och snacks, det tar ju sa lang tid att spela att det gar vidare till att vi bara pratar ibland. Fast det ar val sa varadagen ska vara, att man bara ska trivas med varandra...

smul sa...

vi sitter ganska ofta i soffan och läser, eller så är det tv. Eller så är det datorn för en och tv för en.

Eller så spelar vi spel. yatzee eller jenga eller kalaha eller något sådant. ibland är vi ute och går, det händer att vi springer och någon gång i veckan är det nog bio.

Vi lägger ganska mycket tid på matlagning också. Eller det är nog så att jag ofta lagar medan han hänger i köket fixar lite och pratar med mig.

Bondhustrun sa...

Samma sak. Ungefär. Fast vi laddar inte ner utan köper boxar (präktigt!). När vi riktigt slår på stort kan vi spela spel eller lyssna på musik och leka introtävling eller spela gitarr/sjunga som två små frälsningssoldater. Ibland dricker vi te, ibland dricker vi gin&tonic.

Anonym sa...

nu börjar jag grina, ni har det så trevligt!

Anonym sa...

Det blir mkt TV-tittande i veckorna. Försöker att ta en promenad en till två kvällar i veckan eftersom vi har lagt alla annan träning på hyllan. Att slötitta på TV samtidigt som man pysslar med lite annat som att vika tvätten och skriva julklappslistor (lika bra att börja i tid)är ett rätt mysigt sätt att spendera kvällarna på.

jkl sa...

Underskatta inte tv-serier! Jag tror på en kombo av sköna tv-serier, spela spel, skriva storhandlingslistor, drömma om somamrkåkar, data bredvid varandra och lite knulla. Roligare än så är inte jag i alla fall.

Anonym sa...

varför skulle vardagskvällarna se annorlunda ut när man blir sambo? jag sitter också vid datorn och kollar på nedladdade tv-serier och filmer. hade jag haft någon hos mig så hade vi väl diskuterat det och kanske lagat mat tillsammans och ja. vardag är vardag och då behöver man inte anstränga sig tyckr jag.

Anonym sa...

Vi har inte pallat att köpa box så vi kollar aldrig på TV, däremot blir det ganska mycket "organiserat" tittande med hemladdade serier, då dricker jag thé och han dricker kaffe och så myser vi ihop oss tillsammans med vår feta katt under en filt och har det faktiskt väldigt mysigt. Ibland lagar vi middag och dricker vin och pratar ordentligt, men det händer inte varje vecka direkt. Och så spelar vi faktiskt schack tillsammans ganska ofta, det är grymt! Så vi är nog ganska vanliga. Och ibland så knullar vi faktiskt, men inte så ofta att det stör direkt.

Anonym sa...

Jag tror att det är så det är, att det är verkligheten. Man har nog en klyshig bild av hur det ska vara att bo tillsammans. Vi kollar på tv, sitter vid datorer, eller äter(framför tvn). Det är lite deprimerande att det är så grått. Men jag trivs rätt bra så här ändå. Fast sex skulle ju vara kul ibland.

Anonym sa...

Visst är det skönt att dom flesta paren har samma, inte så tråkiga tyker jag, hemmakvällar framför tv.
Jag brukar iof mest virka när vi tittar på tv. Och han brukar ta fram gitarren. Samtidigt som tv står på.

B sa...

ni har ju iallafall er unge att skylla på, ni måste ju vara hemma och vakta. för en annan kan ju känslan av meningslöshet rätt lätt infinna sig när man sitter hemma igen. och igen.

Anonym sa...

Jag mådde bra av att läsa allt det här, Tack för ett blogginlägg jag behövde höra.

Anonym sa...

Jag och pojkvännen har ingen tv och för tillfället ingen dator, helt underbart. Då blir det spel, pussel och promenader, bullbak och sånt. Livet utan tv är toppen (för det mesta)!

Anonym sa...

Men jag då? Som har ett distansförhållande så vi bara ses på helgerna, mina helger är som era vardagar. DET gör mig lite ledsen ibland, vi borde väl lägga ner all kraft i världen på att verkligen få ut så mkt som möjligt av den lilla tid vi har tillsammans, fast det är väl så att ingen av oss orkar när vi pluggar hela veckorna (och litegrann under helgen också)....

Anonym sa...

Vi är gifta, har barn och gör precis samma sak. Just nu provar vi Dexter, men jag har svårt för alla kroppsdelar.
Kan rekommenera falaffelbollar, couscous och vitlökssås.

Anonym sa...

Det här var kul att läsa! Och ganska skönt också, få bekräftat att man är ganska normal trots allt..

Vi tränar ett par kvällar i veckan men bortsett från det så sitter vi mest hemma. Han vid datorn och jag vid skolböcker eller om jag har tid, något roligare, typ syr eller fixar med något. Eller så sitter jag vid datorn och han vid TVn och ser sport. I övrigt blir det inte mycket TV-tittande, utan det är nedladdade tv-serier som gäller.
Hemma hos oss rullar; Damages, Desperate Housewives, FightGirls och The Ultimate Fighter.

Och sex på vardagskvällar är inte så ofta det händer...

[attle] sa...

jag tror att det är de kvällarna som du beskriver man skulle sakna om man inte hade dem. hängde du med?
vi har det som ni.
sköna hemmakvällar, organiserat TV-serietittande, slentriantittande, en sitter vid datorn eller så sitter vi och pratar om allt och inget.
framför allt njuter vi av det lilla lugn vi får när alla underbara små sover.
knulla gör vi då inte. hahaha!

30-nånting sa...

Vi är precis som ni är. Vi ser också på nedladdade serier i soffan, ibland ser jag på Top Model och han sitter vid datorn och ibland tittar han på fotboll och jag läser en bok. Den mesta tiden spenderar vi i soffan och när det är dags för sängen är knulla inte ens att tänka på!

Anonym sa...

Jag och min man har varit tillsammans i snart elva år och vi ligger med varandra minst varannan dag och fixar och trixar med våra tre barn.Önskar vi hann med tv men jag somnar bara och sex går alltid före.Måste stressa av på det sättet.Har förstått bland mina vänner att det är ovanligt mkt men va fan,alla har vi olika intressen.

Anonym sa...

Det här är fan ett allvarligt ämne. Jag tycker det suger att slötitta på tv, finns ju enormt mycket annat som man vill göra som ger så mycket mer. Men väldigt få saker som man kan göra som par, så det blir ju att man hamnar där i soffan medans ungdomen rinner mellan fingrarna.

ångest.

Anonym sa...

fan klart att man knullar...

Anonym sa...

Popmorsan, vad alla småbarnsföräldrar gör på kvällarna? Du kan ju kolla min blogg och få lite inspiration *moooaaahahahaaa*. Samma som ni: greja med ungar och dö framför TV:n. Fly till jobbet och känna sig otillräcklig. Fast er unge är allt rätt söt. Pippi Långstrumtröjan är förtjusande. Jag hade en sån när jag var i tonåren.

Anonym sa...

Vet inte om jag och min make är onormala, men vi har varit ett par i fem år, snart sex och vi har mer eller mindre som standard med mysputtrande framför tv;n, djupa samtal och detta blandat med sex på vardagligbasis. Vi är inga fläskkorvar med manchesterbyxor som slutar halvvägs på vaden och töntpar, utan normala med vänner och bekanta och så men ja, vardagen ser ut som tv,prat och sex, middag framför tvn är nästan lag.

Radar Magazine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ursäkta Emma men har ni inga vänner,umgås ni bara med varandra?

Anonym sa...

Men för tusan! När jag läste Emmas inlägg så väntade jag bara på ett "hahaha,jag bara skämtade". Sitter ni ihop eller? Du låter tyvärr som ett skräckexempel på hur ens kompis försvinner när hon skaffar kille.

Anonym sa...

Vi slötittar mest på TV vi också - men på tisdagar går vi på Italienska på ABF och på torsdagar brukar vi turas om att hitta på något som inte är det "vanliga tv-tittandet, middagsätandet, datorsurfandet" - dvs teater, bio, konserter, sport, långpromenad, stadsvandring, bio, långfika, middag eller vad som helst... Gärna med långt seriöst snacka om allt möjligt... :-D Dessa kvällar brukar bli spännande och intressanta och ge väldigt mycket efterosm man inte hinner komma ner i "djupare samtal" när man bara slänger ur sig snabbt hur dagen vart över en snabb middag och sen bänkar sig framför TVn...

Yatzy som någon skrev är faktiskt också kul... annars är vi väldigt upptagana med att gå på lägenhetsvisningar just nu - det är roligt men tröttsamt - det är ju så många lägenheter att se...

Ha det gott!

Radar Magazine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

hmmm. jag och min sambo hade det precis sådär som alla här beskriver det också. skillnaden var att jag inte trivdes, jag ville att vi skulle hitta på saker, gå på teater, ut på resturang, bio, vad som helst annat än att sitta hemma nästan varje kväll. till slut separerade vi och jag gjorde slut och jag har inte ångrat mig en sekund. men jag är glad för er skull som trivs med det. alla är vi olika!

Anonym sa...

innan jag blev med bulle kunde vi dricka vin i trädgården, djupa samtal om livet, och avrunda med lite knulla. Sen blev det tvkvällar och bråk om disk, Nu för tiden spyr vi av varandra och är särbos istället, så vi har inget riktigt samboliv på kvällarna. Det är rätt tråkigt det med.

Anonym sa...

Ååååååångest ...

Anonym sa...

Överraska varandra med roliga påhittiga saker till vardags och helg som exempelvis; bio, fika på stan, cykeltur till ett närliggande grönområde, flyga små flygplan (spaka själv - hur kul som helst), cirkusbesök, teater och operabesök, åk iväg på en SPA-helg tillsammans, besök huvudstaden som turister (om inte redan bor där), dansa salsa en gång i veckan (roligt och bra för förhållandet, ni växer ihop och har roligt samtidigt) med mera och med mera :).

Lycka till!

Anonym sa...

herregud det här var det sjukaste jag läst.

Anonym sa...

Jag älskar, älskar vardagskvällar. Klart man har ett liv ändå, jag jobbar en del kvällar, träffar vänner, är aktiv i en förening och tränar. Men de där vardagarna (eller söndagskvällarna) när båda är hemma, man småpratar lite, kollar datorn, teven, ligger i en varsin del av soffan eller ihop, har käkat och tänt lite ljus och bara vilar är helt underbara. Både vardag och fest är delar av livet och om man inte kan uppskatta vardagen får man nog ett ganska olyckligt liv på nåt sätt. Sen är det så klart viktigt att göra annat också. Men det gör väl de flesta?

Dennis Alexis Hellström sa...

Jag vill inte ha barn. Jag tycker att de är läskiga. Är jag onormal? :P

http://www.bimboboy.com/blogg

e sa...

jag blir så avundsjuk att jag gråter när jag läser vad alla gör. den jag är kär i älskar inte mej längre, och fan vad jag längtar efter sådana vardagskvällar nu.

Anonym sa...

jag slipper dessa tradiga, tråkiga yatzy kvällar, kanske lite mysiga, men nu är jag själv, mår bra & jag får knulla. /zoo

Anonym sa...

Jag (som sitter framför in dator) läste just detta inlägg och en del kommentarer för min sambo (som sitter framför sin dator och letar filmer att ladda ner) och vi skrattade högt tillsammans. Ja visst är det så det är. Och det är underbart men samtidigt lite trisst... Fan, nu ska jag nog ta och föreslå att vi knullar lite...

Anonym sa...

Shit, ni säljer inte in sambolivet precis...

Anonym sa...

Vi kollar också på tv, fast mest film.