lördag 25 augusti 2007

a hymn to the cigarettes

jag har tänkt på det här med rökning. jag saknar att röka. det låter fånigt och jag VET att det är mitt beroende som talar, men jag saknar att röka. i do. som att det är något jag vill göra för att vara JAG. och det låter ju hur töntigt som helst, det behövs inte påpekas, tack. men jag älskar att ta en cigg när alla andra sover och gatan är tyst och tom och jag bara har en gammal skiva som snurrar i bakgrunden på minimal volym. jag älskar att höra knastret när ciggen tar eld. att ta en cigg när jag är stressad och den där lilla pausen i arbetet gör det enklare att samla tankarna och jag går in till datorn igen och allt ligger plötsligt mycket klarare framför mej. jag känner mej starkare när jag röker, jag kan tackla världen bättre. varför är det så. det luktar ju illa om en, och jag minns skamligheten i att komma in i en tunnelbana alldeles nyrökt och en typisk ickerökare snörper på munnen och tycker jag är ohygienisk. de där onödiga ciggen som bara får en att må illa. morgonciggen som man ångrar sekunden man tagit första blosset, men ändå röker klart och så går man och är missnöjd med sej själv hela förmiddagen bara därför. och så är det ju så jävla underklassigt att röka. bara osmarta människor röker 2007. men trots allt detta, så vill jag. kanske för att det är något jag själv får råda över. jag saknar att vara bara emelie, inte mamma emelie, eller sambo emelie, eller trettioåriga emelie. bara emelie som väljer själv, här står jag och jag vill röka just nu, eat shit and die om du tycker jag gör fel.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det får du.

Anonym sa...

så himla bra skrivet. jag känner precis just så.

nina sa...

hej vet du? jag saknar också att röka, fast jag aldrig har rökt. just för att jag föreställer mig precis det där du beskriver: ta en cigg på altanen när alla andra sover och klara tankarna. mina grannar sitter ute och röker och pratar och jag känner mig så lam om jag bara sätter mig därute och.. glor.

Lång-Kalle sa...

Ge mej bajset, jag är redo

H sa...

Det var på pricken det där, även om man själv tycker att man luktar efteråt så måste jag ibland ta en cigg bara för att det känns som man tänker bättre då, samlar sig liksom gärna med bra musik i bakgrunden och/eller stjärnklar himmel...
Kanske är det precis som allt annat, det skulle se snyggt ut på film därför gör man det.. åh, well...

Mirijam sa...

Jag vet! Precis så är det för mig med! Jag slutade röka för ganska prick 2 år sedan och jag saknar det lite varje dag.
Observera dock skillnaden mellan saknad och sug: Jag blir inte sugen, men jag saknar grejen.

Huh.

Anonym sa...

Ååååh vad jag känner igen mig! Åhhhh!

Anonym sa...

Där sa du nog det som så många andra inte vågar säga! Jag ska sluta röka denna hösten och jag vet att jag kommer sakna det som tusan, det är ju för fasen en av mina hobbies:) Haha...

Mvh Sofie

Anonym sa...

I hear you! Jag vill också röka igen. Jag älskar att röka! Jag har inte rökt sedan februari 2006. Jag vill, men kan inte.

Anonym sa...

Jag tjyvrökte i går. Två ciggisar. It was heaven och jag vet, barnsligt at glädja sig åt sån skit men yes, I do1 Very much so.

Anonym sa...

Jag känner precis som du!! Men du, jag tycker du kan röka. Någon gång. Ensam i natten, då alla sover.

Anonym sa...

så jävla rätt. gört, det är värt. jag hatar när jag ångrar mig efter första blosset på morgonen, och tänker att vadihelvitte jag vet ju att jag mår skit... bästa är när man verkligen får ge sig hän till nikotinzombiekänslan: sista ciggen innan läggdags. bästa.
/j