onsdag 15 augusti 2007

the perfect drug

nya ikea-katalogen har ju kommit. den är som porr för mej som precis skaffat ny lägenhet. tyvärr har ju jag och min kille icke-kompatibla vad gäller inredning. det är helt vansinnigt. gillar jag en gardin så kan man ju ge sej tusan på att han avskyr den. jag tycker gardiner är fula generellt, men vi bor i en typisk nittiotalslägenhet och då måste man ha gardiner till skillnad från de som bor i gamla hus med vackra djupa fönster och högt i tak. jag har dessutom drabbats av nåt husmoderskomplex. nu är jag till exempel helt inne på ett par bladmönstrade gardiner till köket. bladmönster? wtf? och vitrindörrar! gud så fint. och övermoget. men jag vill liksom komma bort från "hej här ska jag bo i andra hand i tre månader"-möbleringen och jag vill heller inte ha det trendigt och reklambyråfresh. jag vill ha det som ett hem. ett ganska tidlöst hem med mycket böcker och mattor och kärlek i. många små lampor istället för en trendig vit papperssak som avger kallt ljus och hårda skuggor. punktbelysning vill jag ha. mjuka ljusslingor. och färg. alla färger. inte nåt välsmakande utstuderat hem i jordtoner. ös på bara. som ryggarna i en bokhylla, ingen ordning men ändå ett välkomnande kaos. de här grejerna vill jag ha. till att börja med. spegeln (helfigur!) och mattan är så där, men det bästa jag hittade.







7 kommentarer:

Anonym sa...

Men givet. Tydligen producerar gravida och ny-mammor samma slags hormon som råttor, ett slags bo-byggar-hormon, därav tras-matte-längtan. Mot min vilja har jag börjat snegla på Ralph Lauren bedcolletions och visualiserar min kommande familj i krispiga lakan. /Rut

Schmarro sa...

snyggt bord! varför har jag noll bord?

Anonym sa...

Oh jag har precis köpt de där gardinerna till mitt första hem! De gör sig jättebra och så tantiga är de inte... bladen har faktiskt maskhål ;)

Anonym sa...

den röda hyllan/skåpet var finfint! hade jag inte redan en röd hylla (i plåt) skulle jag slå till bums.

Karolina sa...

det röda skåpet och gardinerna är skitsnygga!

Anonym sa...

Vi har ett par blå-vita gardiner ifrån ikea, med blad eller vad det nu är på. De är grymt snygga och de ser olika ut på fram och bak-sidan! Tror andra sidan är randig. Ehh, jag kommer inte ihåg mina gardiner som jag haft i flera månader så värst mycket, men de är fina och släpper inte igenom så mycket ljus.

Anonym sa...

fantastiskt...

om man ændå bara hade en jævla lægnehet 'en jævla brevlåda och en jævla soffa a tt kura ihop sig i och læsa ikeakatalogen førståss...det ær en lyx bara somliga førunnad..

bittert ronniemonster
www.wasabilicious.blogg.se