fredag 31 december 2010

En skittråkig fråga om... KAMERA

Hej! Jag har en kass kamera, blir bara snyggt om man plåtar svartvitt och så vill jag ju inte minnas Hannas uppväxt. Jag vill köpa en digitalkamera, som också är en systemkamera? Är helt kass på teknik, vill kunna TRYCKA - vips - få ett snyggt kort. Sandra Beijers (Nio till fem, ni vet) kort t ex, de är ju ursnygga och jag gillar verkligen att de inte är "blixtiga". Men hon verkar ju vara ett tekniskt geni, och jag är så INTE det. Tips på vad jag ska köpa? Den ska ju också med ut på fest, så den bör inte kosta mer än fyra fem tusen. Hjälp?

18 kommentarer:

Anonym sa...

Canon EOS 100D. Om du har större budget kan du satsa på Canon EOS 500/550D. Det är en bra systemkamera att börja med.

Bee sa...

Nikon D3000 köpte jag i början av sommaren, den är bra och prisvärd. Lite klumpig att dra med sig ut men ger fina bilder:)

Jejej sa...

Valde mellan Canon Eos 500 och Nikon D3000. Båda ska vara bra för oss som vill ha snyggt lätt. Valde till slut Canonkameran vilken är lite lättare, viktmässigt alltså, älska´rn. Lycka till!

nisse sa...

NIKON. Så mkt bättre än Canon. Köp en Nikon D3000!

ankan sa...

jag skulle helst köpa en kompakt digitalkamera, en panasonic lumix tar bra bolder men har onte så stort kamerahus eller objektiv. Men fotar bra som en systemkamera ändå... ex
http://digitalkameror.testvinnare.se/products/big/194000/panasonic_lumix_dmc-lx3_black.jpeg

ankan igen sa...

eller denna....
http://digitalkameror.testvinnare.se/products/big/363000/samsung-ex1-black.jpg

Petnoga sa...

Jag tycker att du ska köpa en "Canon PowerShot G12" som i och för sig inte är en systemkamera. Den tar minst lika bra bilder för den som bara vill trycka på avtryckaren och få snygga bilder. Och den kostar runt fem tusen. Köper man en systemkamera kommer det till en massa kostnader senare eftersom du kommer behöva ha andra objektiv.

Anonym sa...

Nikon helt klart! Lycka till!!!! Kram

Anonym sa...

jag har en canon eos 550D men helt ärligt. min mamma har en nikon som nämnts ovan. du får helt klart bättre oblixtriga bilder, som du talar om. jag avskyr också blixt-bilder och canon tenderar tyvärr att ge sådana.

Gabbe sa...

Håller med Petnoga, en Canon PowerShot G12 är att föredra. Canon har istället för att lägga på fler megapixlar på den lagt ner mycket arbete på att få väldigt bra i mörkare miljöer (har jag för mig att jag läst). Om du ändå vill gå loss på en DSLR, så köp 60D men som sagt, var beredd på merkostnader för du kommer att vilja köpa till en massa grejer. Att köpa systemkamera är som att börja med en materialsport, det bara tillkommer saker hela tiden :) Lycka till och gott nytt år!

Tess sa...

Panasonic Lumix! Jag har en DMC-LX3, men finns även någon nyare modell. Är som en kompaktkamera och systemkamera i ett.
Som någon skrev här ovan, tar jättefina bilder i dunkelt ljus. Jag har aldrig behövt använda blixten.
Den är dessutom väldigt liten, relativt billig och framför allt väldigt snygg. :)

Anonym sa...

Lumix LX5!

Karin sa...

Jag skulle också satsa på en liten lumix eller liknande, har bara en systemkamera men vill gärna ha en liten bra för det är så uppseendeväckande med en stor. Hej! Här kommer fotografen åsså kan man aldrig ta smygbilder hehe.

moi sa...

Eller så läser du m Sandra Beijers kamera här direkt

http://rodeo.net/niotillfem/2010/08/om-min-kamera/

Anonym sa...

om du vill ha systemkamerakvalle ur en kamera som ändå inte är superstor: Olympus EPL1 (EPL2 kommer snart)

Anonym sa...

Håller med Petnoga om Canon PowerShot G12. Har själv en G11 som jag är supernöjd med. Är ett jättebra alternativ om man inte är så tekniskt intresserad och tar fina bilder. Den är dessutom mindre än en riktig systemkamera och därför lät att ha med sig.

Rebecca sa...

Köp en systemkamera från Canon och satsa på ett objektiv som har låg bländare så kan du ta "nio till fem bilder" och lite fix i photoshop.

Lilla familjen Adman-Sundqvist sa...

Säger bara Sony Nex 5!!! Så jäkla grym. Love it!

Det e en såndär ny super smidig systemkamera. Lika stor som en liten digital kamera men med utbytbara objektiv. Så grym i inomhus miljöer, behöver knappt använda blixten. När man gör det så blixtrar den inte heller sönder bilderna.

dessutom på Elgiganten rea nu för 4490:- istället för cirka 6900:- . de har också så super att man kan fota och testa den i 30 dagar och ändå lämna tillbaka om man skulle vilja.

Men jag behåller min underbara, nya lilla vän :-)

Kolla in på sony´s hemsida!

Kramar!