fredag 3 december 2010

This is my united states of whatever

I dag kommer Hanna. Smällde upp adventsljusstaken, har inte kommit mig för innan. Får alltid tvångstanken att grannarna tror att man är knarkare om man inte pyntar i fönstren. Helgen blir väldigt odramatisk. Nu ska jag hämta Hanna på dagis, sen ska vi gå till Coop och köpa ingredienser till vår fantastiska pastasallad. Efter korv så är det Hannas favorit. Imorgon ska vi gå och köpa en pulka, ORKA dra himla vagnen i snön, blir tokig. Förra året tyckte Hanna det var lite läskigt att åka pulka i backe, those days are over. Jag däremot, hatar det. Men vad gör man inte. Sen ska vi ut till Tyresö och gratta Kalles pappi som fyller sextio. Så fint jag blev bjuppad, tycker jag. Att man får vara med. Söndag var egentligen vigd till pepparkakshusbygge med Ante och Ruben, men det verkar bli framskjutet. Så den dagen är som att stirra ner i en abyss, ett stort svart hål. Förslag mottages tacksamt.

Tänker även lite på det här med pyssel. Vad kan man göra för pyssel, alltså julpyssel? Kan ju säga på en gång att jag inte kommer gå och köpa flörtkulor liksom. Finns det nåt lite mer stillsamt? I stil med att måla påskägg. Har noll inspiration. Men jag ska ju skapa JULMINNEN nu. Så vuxna Hanna minns sin barndoms himla jular med tinder i ögonen. *herreguuud*

Vi ska alla fall julbaka med Jonna och Glenn. Knäck och pepparkaka och så där.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Forsbergs julmarknad!

minahistorier sa...

det bästa är apelsiner med nejlikor i! det luktar ju gott som attans.

alfamamma sa...

Håller med om att du ska stoppa nejlikor i apelsiner, världens enklaste och mysigaste pyssel. Gör att det börjar lukta juligt också. Kanske köpa ängla-bokmärken och trycka i spritsad kristyr, så som man gjorde på fritids när man var liten. Urtjusigt och enkelt!

ak sa...

Pepparkakshus, finns ju färdiga byggsatser? De luktar gott sen där de står och så är det mysigt när ungen smyger och bryter loss skärva efter skärva och knaprar i smyg. Och så kan man göra lite landskap runtom med alla små legogubbar. Barn brukar älska.

Hanna sa...

Ett annat tips är att pensla röda äpplen med äggvita och sen rulla i strösocker. Är väldigt enkelt och blir fint. Finns bild i min blogg.

Anonym sa...

HAHAHA! precis sådär tänker jag också!

Anonym sa...

Om du vill göra något Hanna kommer att älska och minnas för resten av sitt liv så ska du göra en egen liten julkalender, av tändsticksaskar. Du behöver:

-ganska brett rött "siden"band (som man har runt midjan på Lucia) ca. 1,5 m kanske
-gem
-23 små tändsticksaskar, 1 lite större
-diverse pyssel; glanspappper, klistermärken, osv. för att utsmycka tändsticksaskarna.

du börjar med att klä in och utsmycka alla tändsticksaskarna precis som ni vill, samt märka dom med siffror 1-24. (24:an på den lite större) det ska gå att öppna och stänga asken, det är det som är hela poängen! sedan fäster du askarna i stigande led på det röda bandet med gemen (kan vara en idé att även limma lite..) varje dag i december lägger du sedan i någonting i den aktuella asken (eller kvällen innan som jag smart upptäckte när jag var barn;) som Hanna får öppna på morgonen/kvällen. en liten minigrej liksom, eller nån liten pluttegodis/russin/whatever. när julaftonen kommer så lade min farsa alltid in en skattkarta i tändsticksasken, som till slut ledde till en julklapp. perfekt grej som höll mig sysselsatt sedan hela dagen istället för att gå och vänta på att det "roliga" skulle börja.

jag vet att vi redan är inne i december, men jag tror inte att Hanna blir jätteupprörd över att kanske få öppna flera tändsticksaskar i rad första gången. :)

allafall. bara ett tips!

Cissi sa...

Hett tips! Pulkor finns på Intersport i Skrapan, 100 spänn. På andra ställen - over and out. Så skynda.

Pyssel: spara några toarullar, köp några godisar och silkespapper i två färger- gör smällkarameller. Kul, fint och gott, tadaa!

Julkul: Köp billigt!!! julkrimskrams på Myrorna, Emmaus, Stadsmissionen. Pynta till tänderna.

Anonym sa...

Tycker du skall steka vagnen och låta Hanna gå själv nu... eller åka lite pulka, men vem orkar dra?

ida sa...

supermjuk leklera på clas ohlson. 12 färger för 79 kr. gör små tomtar och granar - lufttorka. kul!

Julia sa...

Gör marsipanfigurer och doppa i blockhoklad! Som trolldeg fast gott.

Amanda sa...

igloo/snöborg av sockerbitar + kristyr

Lisa N sa...

Snölykta av snöbollar är ju en klassiker, t.ex. på balkongen så man kan titta ut på den.

Man kan också baka "pepparkakor" av trolldeg blandad med kakao. Om man gör hål i dem innan man gräddar/torkar dem kan man hänga dem i julgranen. Jag penslade våra med klart, matt hobbylack efteråt så såg de ännu mörkare och pepparkakiga ut. Man kan måla vit färg som glasyr om man vill också, göra i andra färger och ha glitter på, lite efter ambitionsnivå.

Jag brukar smyga in lite julklipp när sonen kollar youtube också, Pippis jul t.ex. är jättefin och finns upplagd i små avsnitt.

Mirijam sa...

Smällkarameller, lätt finaste! Jag har gjort skitsnygga i rosa och orange, helt lagom julkitschigt!

Anonym sa...

Glömde säga att det förstås är meningen att man ska hänga upp tändsticksaskarna på väggen sedan... :)

Popmorsan sa...

TACK FÖR ALLA FINA TIPS!