torsdag 10 maj 2007

jag är dålig för miljön

jag köper något varje dag. det ger mej snabb tillfredsställelse och sen ångest för att jag inte har tiden att utnyttja varan, de bara ligger där på hög... skivor som inte hinns lyssnas på, tidningar som inte läses. det är väl nåt hål jag fyller, i guess. jag har medvetet undvikit den sk väskdebatten, den ger mej så sjukt dåligt samvete. min kille skäller på mej och säger att det är såna som jag som ställer till det i tredje världen. BUHU. hursomhelst, kommer alltid hem med en skiva eller bok eller dyrt magasin eller ett HM-plagg eller så. ofta packar jag inte ens upp det. slänger det på hannas säng som aldrig används av henne ändå. sängen är numera ett berg av mina och min killes prylar. det är lite läskigt att hitta en påse som är tre veckor gammal enligt kvittot som ligger där tillsammans med tre plagg, och så har man inte ett minne av att man inhandlat det. men ofta är det snyggt det man hittar där i, så man blir ju glad och så där. ibland är det bra att vara lite blåst, som jag uppenbarligen är. delad glädje är dubbel glädje. jag delar uppenbarligen glädjen med mej själv.

senaste shoppingen är laakso, shout out louds, feist. de tre böckerna idag. en svart bralla på HM. en svart collegetröja på weekday. brittiska elle, den med lopez på framsidan. en svart minikjol på urban outfitters. sen minns jag inget mer, men jag ser några halvdolda kassar sticka upp ur hanna-sängen. nu är det köpstopp.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, har ni plats för så mycket saker? Jag skulle inte få plats i min lägenhet i alla fall. Här kan du lära dig ett och annat om att leva snålt och inte konsumera:

www.miljonar.blogspot.com

Anonym sa...

alltså jag tycker nog att det inte är så farligt. hade jag de stålarna hade jag betett mig likadant...jag menar är det kul och man mår bra av det en stund, låt det var så då, gör inte det oxå till en issue. man ska ju vara så jävla bra annars hela tiden. och lite shopping eller mer..äh sitter det fint, är böckerna bra, skivorna fina(än så länge, kanske bra när du lyssnar på dem..) fine..låt det vara så. underbart, säger jag!

Kaospatrullen sa...

En dag insåg jag att jag inte fick plats med fler t-shirtar, klänningar eller skor. Nu försöker jag komma ihåg det innan jag trycker på "KÖP". För jag handlar ju mest från nätet. För då märks det inte så tydligt att sedlarna försvinner. Men nu impulsshoppar jag schampo istället, eftersom jag inte har plats med fler plagg, och de skivor du har köpt är ju inte fy skam heller, särskilt inte Feist.

Det var fint den kvällen, då jag erkände för mig själv att jag led av ett visst shoppingmissbruk.

Anonym sa...

Hur har ni råd? Med en liten unge? Brukar inte folk typ inte råd med något själva då eftersom allt går till ungen.

Anonym sa...

Men asså vad folk ska bry sig om att dem har råd eller inte,anar liiite avundsjuka.Kvinnan har ju förfan klämt ut en unge,låt henne shoppa.

popmorsa. sa...

anonym: jag hade heltidsanställning innan och tar ut 75%-ig mammapenning. det blir rätt mycket. och så jobbar min kille. och det där med att ungar kostar, det hade jag också hört och våndats över men vår unge är faktiskt asbillig i drift. det enda som kostar är vagnen (engångssumma) och blöjorna. kläderna får man av släkten, de älskar att köpa bäbiskläder, och så äter de gratis. som sagt, ungen är asbillig i drift.

popmorsa. sa...

laskask: nä, feist är banne mej bra. lyssnade igenom den idag, en gång bara, men jag har hört den så mycket pet sounds att jag bara vet att jag kommer gilla den i massor inom kort. fast jag prioriterar laakso. det ska bli morgondagens projekt.

popmorsa. sa...

anonym 2: thanks man!

Anonym sa...

Det är ju liksom det som är lite av ens jobb när man är ledig med barn. Att gå på stan och shoppa, alltså. Vad ska man annars göra när ungen sover? Själv impulsköpte jag en brödrost från Åhléns idag. Det kändes lite lagom torrt.

Kram, Malin

Alice sa...

Emelie! Jag är så himla imponerad och så blir man ju så tröstad av en normal människa som uppför sig... normalt och inte frikyrkomaniskt. Miljöbov eller inte, min nya tes (well, min psykologs då) är att grejerna man gör aldrig kan göra lika stor skada som det självhat som kommer efteråt. Det är lika bra att börja säga åt den där "du borde inte"-rösten i huvudet att bara vara tyst och hålla sig borta. Och klarar man inte av att göra det för sig själv (lilla jag) så kan man skriva om det till en kvinnosak, typ tvinga sig att stänga av all skuld och skam för att inte oavsiktligt föra vidare den till dotra. Så kan du känna dig duktig på ett sunt sätt. Två flugor i en smäll. Puss.

Anonym sa...

Och jag har inte ens klämt ut nr 2 än utan går bara hemma o väntar medan nr 1 är på dagis och jag är redan igång men föräldraledighetsshoppandet trots att jag är så tung och tjock att jag måste sitta o vila mellan in köpen. Hjälp!