onsdag 9 maj 2007

kåt glad och tacksam ska man vara

gud vad skönt att inte en enda moralkaka levererades i kommentarerna till det jag skrev nedan. tack! jag kände mej så himla usel och otacksam när jag skrev det men jag var bara tvungen. det är svårt det här med tacksamhet. jag har alltid fått höra "du ska vara tacksam för..." valfritt. och jag har varit och är fortfarande förbannat tacksam. för allt. men mitt i allt det tacksamma så kan jag komma på mej själv med att faktiskt ta skit, skit som jag tar i bara farten just för att jag är "så tacksam". allt från disk här hemma (han står ju ändå ut med mej, tråkiga mej!) till att skriva småtexter gratis (de vill ju faktiskt HAAA mej!). små pikar sagda i förbifarten som jag bara ler bort och inte låtsas höra, för man ska vara tacksam. gud vad jag har stått och lett i halvfyllan på riche och bara låtit kommentarer smattra förbi. lett oförstående in i deras nyllen och i huvudet skrivit ner deras namn på en lista, en liten och prydlig lista som osar svavel och helvete. kåt glad och tacksam ska man vara. fan. jag är fortfarande arg. bara för att jag bor i pepparkakeland där vi käkar tårta varje dag så betyder ju inte det att nån käkar upp min del av grädden då och då eller att allt det söta inte står mej upp i halsen ibland. det betyder inte att jag inte uppskattar det jag har. jag är tacksam. det betyder inte att jag måste vara nöjd. fy fan vad trist med en människa som är NÖJD. och självgod. nöjd och självgod och med dålig humor. det är tre jävligt skitdåliga egenskaper.

5 kommentarer:

Anonym sa...

huvet på spiken!

kvinnor fostras till att ta skit, absurt. Grynet har en poäng då och då!

Anonym sa...

helt ärligt! du är en överjävligt föredömlig morsa!
alla ungar borde ha nån som problematiserar det som du gör.

du ska va mycket stolt över dig!

respekt och kramar!

/gladfeminist

Anonym sa...

Hördu, shit jag är så stolt över att vi är kompisar (men jag kommer ändå att besegra dig i kvisseriet ikväll, hur mycket jag än högaktar och imponeras av dig).
vi kanske rentav ses på skivaffärn vid halv sex och bara är lite?
Heja heja.

Lisa sa...

Sjukt det där med tacksamhetshetsen. Som om man per defintion hatar sitt barn eller sin kille om man påpekar de nackdelar och orättvisor som ju faktiskt finns. Skönt att läsa dina inlägg om det här, och alla stöttande svar i kommentarerna. Jag ska få barn för första gången (haha, 'första gången'.. förr tyckte jag alltid lite synd om ensambarn, nu tänker jag absolut inte garantera några syskon..) om drygt två månader, det känns tryggt att alla mammor inte spelar übernöjda dygnet runt (för att sen flippa och yxmörda av undertryckt frustration).

Anonym sa...

Älskade Emeluttan!
Ska du vara med på Popquizet ikväll alltså? Isåfall kanske jag ändrar mig och masar mig ditåt trots allt...

/g