söndag 13 maj 2007

not in kansas anymore

mina dagar som bitterfitta är inne på dag fem. en del av det som skrämmer mej med att vara den som aldrig gör något är att jag känner mej tråkigare och tråkigare. till ett förhållande måste man tillföra saker för att få det att hålla ångan uppe. jag har inte tillfört ett smack på nio månader. de få anekdoter jag kan berätta för min kille är inte ens mina, det är händelser och ordväxlingar som mina vänner har upplevt och som jag endast återberättar. jag är rädd att bli ett av de där paren man ser på pizzerior, som sitter och stirrar ömsom ut genom fönstret, ömsom iakttar den andre i smyg med en uppgiven min. jag är inte rädd för att passionen ska försvinna, det vet jag att den gör så småningom, men magin. MAGIN. vad fan gör man när magin är borta? kan man skapa magi? återvinna? när jag inte längre berättar något jag kommit på för min kille, för jag tror mej veta att han ska enbart fnysa och säga jaha och?. gud. jag blir helt kallsvettig att vi ska vakna en dag och bara vara främlingar. och allt detta för att jag inte får gå ut och för att han inte diskar och för att jag alltid sitter hemma om kvällarna när han är ute. all denna tid för grubbleri får mej att vinkla minsta ord till något negativt, var han inte lite flyktig nyss, svävade han inte lite på orden, det där tydligen asroliga som han nyss sa i telefonen till en kompis, varför berättade han inte det för mej och så spinner det på och så tänker jag att magin är borta. ja. det är den. just nu tog den slut och jag som älskar min kille över allt annat i hela världen hur i helvete kunde detta hända? nyss bar han mej på dansgolvet, vi virvlade sakta sakta till "total eclipse" och vi strålade och universum cirkulerade för en sekund runt bara oss och här och nu är han någon annan fast med samma ansikte, att vakna upp och känna så är det mest läskiga jag kan tänka mej. att han ska se på mej med döda ögon. att vad jag än säger så spelar det ingen roll längre, för jag kan aldrig påverka honom som jag en gång kunde, det kommer inte komma mer glitter orsakat av mej i hans ögon. jag dör. vad gjorde vi fel, var det bara disk-fan? jag kan liksom känna skillnaden i luften på nyss och då, då när magin fanns. så där håller min hjärna på idag, tänker sej in i en inte så avlägsen framtid när vår kärlek kommer dö. det är en väldigt svår känsla att hantera när den andra halvan av en fortfarande är svinlack på att han och världen behandlar mej orättvist. ilskan vs rädslan. jag blir galen på detta. och allt detta för att han inte diskar och för att jag inte får gå ut. till råga på allt så ligger suget efter en marlboro menthol som en blöt filt över hela min tillvaro. men jag antar att även detta är normalt i vår situation. det måste det vara. väl.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl helt ok att du känner så NU. En bäbis är ju VÄRLDENS omställning, och om ni båda är så vana vid att kunna gå ut och helt plötsligt blir en av er (tillfälligt) bunden till hemmet, well, det vore väl skitkonstigt om du bara "ÅÅÅÅH, jag älskar att vara hemma själv! SKITKUL!" men det kommer ju inte att vara för evigt. När Hanna vant sig vid flaska kan ju din kille stanna hemma och du gå ut om du vill, och det känns nog bättre då. Och ni kan ha barnvakt och gå ut tillsammans och ha total eclipse-moments igen! Då kommer du också ha massa roliga historier och saker att berätta. Och det där med magin - inte panika! Jag tror bara att det är för folk som inte är medvetna om att det ens kan försvinna som hamnar sådär på pizzeriorna. Som liksom tar allt för givet. Det går ju upp och ner för alla förhållanden, och bråka om disken kan kännas jävligt omystiskt och osexigt men it makes sense att man måste bråka om sånt ibland vem man än bor med (kompis eller familj eller kille). Ingen fara på taket. Och för att citera Bullen: DU ÄR NORMAL.

Anonym sa...

Oj, ehehehe, det blev lite långt! Sorry!

Anonym sa...

jag hejar på dig, popmorsan! modigt att skriva så ärligt som du gör.

Anonym sa...

jag hejar på dig också! jag känern igen mig väldigt mycket i det där - ilskan och rädslan - och jag hoppas att det snart känns bättre för dig.

Anonym sa...

Ni klarar det. Du behöver mer stöd i den här perioden av ert liv, han måste anpassa sig till det.

En sak till: Köp bänkdiskmaskin!

Betty sa...

Jag tror på er och dig! Och du är grym i ditt skrivande. Lätt bästa bloggen! Jag vet ett par där kille var sympatinyketerist när hans tjej va på tjocken. Kan inte din snubbe va mer sympati-"tråkig" mer med dig (när han inte jobbar)? På riktigt, jag fattar inte. Varför ska han va ute mkt mer än du?

popmorsa. sa...

astrid: kanske bästa peppen jag nånsin fått. tack!

betty: det är hans jobb, så jag kan inte säga så mycket om det. andras killar är på bank åtta till fem varje dag, min kille är borta kväll och natt tre dagar i veckan. thats just the way it is om vi ska fortsätta ha råd med latte på pet sounds varje dag, men grejen är ju det att bank vore lättare att ta, det är ju TRÅKIGT!

Anonym sa...

håll ut popmorsa! om du är lite som i bloggen i verkligheter är du verkligen inte tråkig eller ointressant, så det kan jag inte tänka mig att din kille tycker heller, även om du inte kan röja som förr för tillfället.

Alice sa...

Jag håller med astrid i allt! Men jag hoppas att den där skräckslagenheten lämnar hjärnan någon gång. Det vore fint att kunna känna lite, vahettere, tillit. Sen blir det ju så, att i början har man ingen annan anledning att hänga än att man verkligen älskar att göra det, sen är det plötsligt lägenhet, barn, massa praktiskt tjafs och då är det svårare att tänka att "gillade han inte mig skulle han väl dra" utan att samtidigt tänka "omg det är det han håller på att planera för just nu!". Jaja. Min mamma säger att intelligens är att kunna se så många faror och problem som möjligt i alla situationer. Men vem fan bryr sig om man är smart när man inte kan slappna av iofs.

Anonym sa...

det här skiter väl du fullständigt i, för du känner inte mig, och jag känner inte dig.
men!
jag gick ut (på 44:an) första gången när min dotter var TRE veckor och fick nästan sluta amma på kuppen.
första åren med bebis var...ett helvete i mångt och mycket.
nu är hon 16 år, och har överlevt. jag med!

Anonym sa...

Läser din blogg ofta och VET av egen erfarenhet vilken JÄVLA omställning det är att få barn. Och den omställningen tar i regel längre tid för killen att ta till sig... växa in i... eller va du nu vill kalla det. Kanske en klen tröst: men detta är en så otroligt kort tid av ditt liv. Nuet, ammandet, bebisklängandet. I efterhand så är det en vag dimma allt det där. Har själv brutit ihop helt när vi typ vabbade 6 veckor i rad (med båda barnen sjuka), bara grinade och orkade inte finnas till. Trots en suverän kille/pappa. Man behöver tid för sig själv. Och tro mig: DET KOMMER DU ATT FÅ. Mammaberoendet avtar så småningom och pappans roll blir allt viktigare.
Idag kan jag gå ut med kompisar, resa i jobbet, komma hem sena kvällar. Och min man kan göra detsamma. Vi turas om. Och det bästa är att barnen är ens bästisar som man kan göra kul saker med. Gå på bio, käka på restaurang, resa utomlands, ja fan, livet som familj är faktiskt attans trevligt. NU. Och du, en del av den där så kallade magin som du pratar om är att man faktiskt får en ny bit: min kille/man är en fantastisk pappa. Jag tittar på honom och känner något speciellt. Och det kan aldrig försvinna.
Lycka till med din familj - allt kan bara bli bättre :-)