torsdag 9 september 2010

Ahmen VA FAN

Jag vill bara klargöra en grej, eller två faktiskt. Och detta skriver jag i full affekt för jag blir så jävla arg och ledsen.

1. Jag lämnar inte mitt barn ensam om nätterna för att gå på krogen.
2. Jag lider ej av ätstörningar.

Så, eftersom jag på omvägar då fått höra att jag minsann lider av både ettan och tvåan där ovanför, så vill jag bara säga detta till er som glatt babblar på om detta: dö, tack.

Jag har aldrig lämnat Hanna ensam hemma om nätterna för att gå ut på stan och supa knulla slåss. Inte en minut har hon vistats själv i den här lägenheten. Det säger väl sej självt! Att man inte gör! Och att man skulle lägga en unge och sen svida om och gå ut på krogen, med ungen sovandes ensam hemma i Skanstull, det är ju helt BEFÄNGT fan i mej. Det här är real life, inte jävla Trainspotting.

Och så till nummer två, att Hanna härmar mamma när hon äter genom att proppa munnen full och sen låtsas spy i toaletten... Gimme a break. På riktigt, kom igen..? Jag blir så himla ledsen av att nån skulle vilja ta sånt skitsnack i sin mun. Visst, lite skitsnack har ingen dött av, men rikta det till mej då i så fall, låt det handla om MEJ, säg att jag är dum i huvudet, eller att jag lider av nån jävla ätstörning för all del eller har fula kläder och skriver dåligt eller whatever you fancy, men dra för fan inte in HANNA i det, att jag skulle föra över sån där skit på min unge är fan det mest kränkande jag fått slängt i ansiktet i hela mitt liv.

Gud, så surrealistiskt detta är. Helt absurd grej. Och nej, jag har inte stoppat fingrarna i halsen sen jag var... typ 21. Däremot har jag rasat i vikt för jag går igenom ett jävla trauma som kallas separation, mitt liv är en stor jävla röra och mitt inre är rent kaos och jag har inte ätit särskilt bra sedan i våras. Och ja, jag går ut en del, rätt mycket faktiskt, men jag har väl för i helvete barnvakt i form av mormor eller moster eller farmor etc. Och framför allt så har hon även en PAPPA, en mycket kapabel sådan.

Ähmen fy fan vad ledsen jag blev nu. När jag fick höra detta, för cirka en kvart sen, så började jag gapskratta för det var bara så himla BISARRT, detta kunde väl ingen tro om någon morsa öht, men så nu känner jag mej bara så himla himla ledsen.

Jag vill skriva ett försvarstal, tala om hur himla fin mammi jag är, men det känns bara futtigt och patetiskt. Jag är inte världens bästa, vem fan är det liksom, men jag gör så gott jag jävla kan.

Mmm, detta gjorde verkligen den här sommaren till livets bästa, en knockout på en i övrigt sjukt jävla miserabel tid i mitt liv. Sparka på en som redan ligger, why don't ya. Okej, skoja. Men gaaaaaaaah. Hej då.

57 kommentarer:

Peppe sa...

Du är en fantatisk mammi, det läser man ju i bloggen. Skit i skitsnackarna, vi andra hejar på dej!

Astrid sa...

Jag känner inte dig alls Emelie men har följt den här bloggen sen innan Hanna föddes och har ALDRIG trott något av ovanstående. Alltså vad är det för galning som sitter och hittar på?! ÅH så lågt och fult.

Hanna verkar vara himla fin (och rolig) och man ska väl inte behöva skriva det (men det kanske är trevligt att höra): du verkar vara en skitbra mamma! Har aldrig fått någon annan bild. Förstår att du blir ledsen, det hade jag också blivit såklart, men vem som helst fattar att du älskar din unge och inte skulle göra sådär.

Elca sa...

Men jisses. Jag förstår att du blir ledsen, vilka idioter till skitsnackare.

Anonym sa...

Men fy fan vilken jävla skit. jag vet hur det hade kokat inom mig om jag fått höra nåt sånt. Lyssna inte på skitsnacket! Alla som läser din blogg vet ju att du är en bra mamma. Allvarligt, du får inte ta åt dig av sånt snack å såna som är ute efter att skada dig. Skit i dem, vekligen, ba, ni finns inte.

Ps Min dotter har också spottat ut maten i toan på skoj och jag har faktiskt aldrig haft ätstörningar så det så.

Heja dig!
/en okänd

Matsy sa...

På nåt slags sätt är det kanske en komplimang, att folk tycker man är värd att hitta på skit om.
Inte för att det är en komplimang man vill ha.
Som lite tröst kan jag ju säga att det inte var så att nån av oss ens för en sekund tänkte "Hm, tänk om det är sant?".
Så uppenbart påhitt av folk som stör sig på att en ung morsa har ett liv utöver hemmets härd.

c i l l a n sa...

Jag känner inte heller dig, men jag har läst din blogg i flera år. Tror att dessa elaka tungor bara är folk som är avundsjuka på dig, att du lever ett roligt liv med en rar unge, att du vågade bryta upp från ett förhållande du inte mådde bra av och dessutom är het som få.
Man måste få gå ut och festa ibland fast man är mamma, man blir liksom inte en maskin utan egna behov bara för att man klämt ut en unge, har jag själv märkt.
"Skit i det du så lever du längre" brukar jag ha som svar på tal till folk som lägger näsan i blöt.
KRAM!

Jonna sa...

Näe... vad är det för skit? Nu behöver du en stor fet kram. Jag skickar en typ.

Anonym sa...

Skit i dom!

Anonym sa...

Skit i dom!

Sara BE sa...

Instämmer med föregående talare. Patetiska människor! Känner inte dig, men har läst din blogg och hört rykten om dig (bara positiva!) och du verkar vara en enastående person.

En tröst är alltid att människor som sprider sådana rykten har själar som små förtorkade ökenkaktusar.

Anonym sa...

heja dig!

Lena sa...

Aldrig kommenterat förut men följt din bligg i flera år och den är den första jag kollar varje dag. Nu kände jag att jag var tvungen för det här är BEFÄNGT! Kan bara säga att du är min förebild för hur en mamma ska vara, om det kan vara till nån tröst. Då är jag dessutom ett par år äldre än dig och räknar mig som en vuxen och förnuftig person. Jag gick ner 10 kg på ett par månader när jag gick igenom en tuff separation för ett par år sen, känns inte direkt som en kioskvältare att det händer när man är ledsen. Skit i alla idioter och kör ditt race! Kram.

Sanna sa...

Känner (som tidigare påpekats) inte heller dig men fattar icke att folk inte har nåt bättre för sig än att snacka skit. Hanna verkar vara den goaste ungen på denna jord, det enda som får mig att känna att jag kanskekanskeeventuelltmöjligtvis skulle kunna skaffa barn är att du verkar fixa allt med Hanna så jäkla bra och lära henne att bli en bra människa SAMTIDIGT som du kan gå ut och allt sånt där, det ger mig hopp för framtiden och jag har aldrig tvekat en enda gång på att du inte skulle ta hand om henne på ett jävligt bra sätt!

Vad gäller "ätstörningen" är detta också absurt, förstår vad du menar med att man själv kan ta skit men när ens familj och vänner dras in (och antar att den känslan blir så sjukt mycket starkare med ens eget barn) är det bara för jävligt! Men för alla som snackar skit finns det 100 pers som skrattar åt skitsnacket och vet att du är en grym person som har gått/går igenom en jobbig period! Skit i alla as och var om du är, du är fantastisk!

Anna sa...

Jag blir helt chockad över att folk fortfarande snackar skit om varandra! Jag kanske är helt efter och en tönt men jag trodde att man slutade med det typ när man tog studenten eller nåt. Efter det slänger man kanske vassa kommentarer runt sig i affekt men inte liksom SNACKAR skit sådär gement? Tanken på att starta något form av rykte som dessutom grundar sig på osanning är ju faktiskt inte friskt? Väl?

Ella sa...

Åh, men gud. Lyssna inte. Låtsas inte om. Jag tror uppriktigt sagt inte att någon enda människa tror att det är sant. Faktiskt. Särskilt inte om man läser här, som jag gjort i några år, för det är så jävla UPPENBART hur härlig och fin du är och vilken grym och kompetent mor du är. Och kom igen, låtsaskräkas gjorde jag också som barn. Och hade hittepåsyskon. Och en massa annat konstigt skit som barn har för sig utan att det betyder någonting. Wtf.

Side note: +1 på det Mats sa. Det är faktiskt, på sitt eget skeva vis, någon typ av komplimang att folk behöver HITTA PÅ skit om en. De flesta har väl så mycket dumheter för sig att man inte behöver hitta på utan kan tala om verkliga händelser - men inte om dig tydligen. Härligt! =)

Ella sa...

En grej till: jag asgarvade när jag läste det där om att lämna barnet själv för att gå på krogen. Jag förstår att du inte gjorde det, men det är ju skitroligt. Vem GÖR så? Inte ens WT-trailerpark-scum-mammor i realityserier gör ju så. Det är som att ba "ja, hennes unge sover på balkongen och så festar hon med polarna inomhus". Ofta.

Anonym sa...

Emelie, stor kram till dig. Och vad ska man säga om personen/personerna som sänker sig så lågt att de hittar på elaka saker för att göra dig ledsen när du redan har det rätt tufft? Finner inga ord, och om jag gjorde det så är det inga jag vill ta i min mun. Jag hoppas att det här inte får dig sluta vara du, eller sluta dela med dig av ditt liv med både bra och dåliga saker. Vi är många som läser dig, som inte känner dig, men som uppskattar dig så jävla mycket!

Kram!/H

Viv sa...

Don't let the bastards grind you down.

M sa...

Du är den bästa mamman du kan vara till Hanna och det räcker mer än väl!

Anonym sa...

Ingen som läser den här bloggen kan tro sånt om dig. Idioter. Tvätta bort det ur ditt sinne och lyssna på rösterna här i kommentarerna. Heja dig.
/rymdis

Sofia I sa...

Prata med dom om det här och fråga varför de inte snackat med dig om att Hanna gjort såna där saker. Det måste ju komma från nåt. Så ni får det utrett och kan gå vidare.
Så där kan du ju inte ha det.

hemmahannah.papper.fi sa...

RRROARRR! You go girl! If mom ain´t happy, ain´t nobody happy.

Sandra sa...

men alltså! känner inte dig, men läst din blogg från dess start och du ÄR en av anledningarna till att jag själv vill ha barn, du är en jävla förebild! blir så arg över att folk får dig att känna såhär. du är så sjukt bra!!

Anna sa...

Men nej, skulle man vara genuint orolig för ett försummat barn skulle man väl ändå ringa ett anonymt samtal till Soc? Pappan? Mormor? Det där är bara ett genomruttet försök att såra någon med det vassaste av vapen – ens föräldraskap. Borsta av! Du är svinfin och alla vet.

Anonym sa...

Vilket elakt och idiotiskt skitsnack. Alla fattar såklart att det bara är båg och att du aldrig skulle göra nåt sånt!
Kram på dig och fortsätt vara du!

martin sa...

Ameh fy fan vad lack jag blir på folk som tycker att man är en dålig morsa bara för att man fortsätter leva sitt liv. Stackars satar som inte kan det menar jag. Som går in i föräldraskapet med tron om att de själva är gud själv liksom. Fasen vilket trist liv!
Äh, stå påre!

Linn sa...

Ahmen va fan! Jag håller med alla ovan. Du är precis så jag hoppas på att bli när jag blir mamma. Och du, en lycklig mamma(och pappa) blir ett lycklligt barn och Hanna verkar ju vara helt jävla underbar och framför allt trygg. Sen vill jag också ge kudos för att du är så modig så du vågar skriva om livet, hur det är och inte bara gullegull. Det är såna som du som gör världen mänsklig.

Anonym sa...

Tarvligt är vad det är och en riktig slamkrypare att uttala sig om nån, så som man nu gjort om dig. Om det inte handlar om en persons genomsvarta avundsjuka så måste det vara någon som har en störning och inte kan tolka sociala signaler, som har uttryckt detta om dig och ditt föräldraskap. Det kan inte vara på nåt annat sätt. En person utan störning kan inte uppfatta annat än att du solklart prioriterar Hanna men utan att prioritera bort dig själv, vilket är det sundaste man kan göra. Såklart! Om ens barn låtsas kräkas är det ju dessutom fullt normalt. Det gör ju alla barn nån gång eller då och då.

Ooo, låt detta faan inte komma åt dig på djupet - eftersom inget av det är sant. Det är bara lögn.

Heja!

moi sa...

Vet du, what goes around comes around. Det säger mer om den som sagt detta än det säger om dig. Skitsnack kommer ALLTID tillbaka på den som sagt det och ja jag tycker att du ska konfrontera den som påstår sådant. Det är jävligt jobbigt att behöva säga samma sak till den man pratat om.

kram

Mia sa...

Många andra har redan sagt detta, men du ska få höra det från mig också. Jag läser din blogg regelbundet och allt jag kan säga är respekt, för dig som person, din öppenhet, alltid och till och med mitt i en helvetes jobbig skitperiod i ditt liv, och för dig som mamma. Du och Hanna kommer klara er bara bra.

Anonym sa...

Jag tänker att det är oundvikligt att inte bli lite smutskastad när man är så öppen som du är. All credd i världen till dig som ger ett annat ansikte på vad en mamma kan vara idag. Som nån skrev för några veckor sen, du är som en modern Kerstin Thorvall. Gissar att K T fått stå ut med mängder av obefogade obehagliga påhopp genom åren, det brukar folk som sticker ut hakan få förr eller senare. Dessutom är du sjukt skonad från obehagliga kommentarer i bloggen iallfall, i vissa bloggar är tonen grotesk.

Du är superbra-heja dig, låt det rinna av dig.

Anonym sa...

Åhhh du är så himla fin lyssna inte på avundsjuka galningar! Du är bäst!

emma sa...

emelie, i love you! fy fan vilken bra förebild du är!

Anonym sa...

Ställ dig å skrik FUCK YOU FUCKING FUCKHEADS på din balkong. Ta en cigg å börja skriv en bok. Jag skulle köpa den. Fan, folk är kryp. Ibland. Men skit i krypen. Stomp em.

Å.Ö sa...

Åååååååååt helvete med alla jävla morons. Du Är! Helt Fantastisk!

Anonym sa...

har gått igenom en separation i sommar jag me och man GÅR NER I VIKT!!! Det gör man om man har ett hjärta i kroppen och därmed blir LEDSEN över separationen!!! Punkt slut! Skit i alla skitskallar som inte har nåt liv! Hoppas du kommer igenom separationen helare och ännu finare! Kraaam

Anonym sa...

Vem kan tro något sådant? Jag är övertygad om att du är en jättebra mamma.

Anonym sa...

Det här med ätstörningarna är väl kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket du tjatat i denna blogg om hur du vill bli mager?

Stefan sa...

Ge mig namnen på dom dom muckar med dig så fixar jag hästhuvuden och basebollträn.

Anonym sa...

Alla har redan skrivit så bra kommentarer tilll dig här ovan och jag hoppas verkligen att du tar åt dig av allt det positiva, fina, sanna som skrivs. Jag vill ändå skriva en kommentar för att visa mitt stöd till dig. Du är en otroligt bra mamma, och person. Jag önskar jag kunde sända konkret kraft till dig.
Ta hand om dig
Hälsningar Hanna

marie sa...

Ja vafan. SKIT I DOM, vad det nu är för jävla dårar, inte vatten värda om man sprider ut sån skit... Man får hoppas att det är nån liten fjortis iallafall, och inte nån vuxen människa, för då kan man ju börja fundera på den personens mentala status. Du, popmorsan; du lever ditt liv precis så som du själv önskar, är det nån som har några oönskade synpunkter på det så kan dom ju faktiskt dra dit pepparn växer. Stå på dej, all pepp och all styrka! KRAM!

Kaospatrullen sa...

Åh, när jag läste i MS blogg om att han hade berättat elaka rykten om en kompis för kompisen tänkte jag direkt på dig. Det är så himla typiskt att du får en massa skitsnackare efter dig: jag tycker att du verkar ha en sund inställning till din dotter och du är en jävligt snygg morsa, klart att folk försöker ljuga ihop osanningar för att känna sig bättre själva. Det är en klen tröst, men fan, om inget annat hjälper: känn kärleken bland kommentarerna!

Anonym sa...

"Dö, tack". Ha ha, du är helt underbar! Heja dig!

lillis sa...

åh emelie du är min idol and i love you. puss.

Hanna sa...

Skit i de där jävlarna. För varje pucko som tror på det där går det minst 100 pers som tycker att du är alldeles fantastisk. Du är en av anledningarna till att jag faktiskt börjat vilja ha barn, man känner verkligen att du älskar Hanna över allt annat på sättet du skriver. Ingen ska få dig att ha dåligt samvete för att du gör din grej samtidigt som du är mamma - klart det ska gå att kombinera. Man kan inte "bara vara mamma", man måste ju vara det på sitt sätt! Stor kram och jag hoppas att alla de här kommentarerna väger upp för de där puckona.

Linda G sa...

Men! Jag måste ju också kommentera även om det mesta redan är sagt. Blir så himla upprörd när jag läser ditt inlägg och ledsen. Ledsen för att det fortfarande är så himla vanligt att spela ut det där "dålig mamma-kortet" så fort någon kvinna/mamma vågar vara modg nog att visa sig det minsta mänsklig!! Jag vet inte vem det är som startar rykten som de du nu har fått höra men så mycket vet jag att det måste vara människor som inte är det minsta modiga utan bara fega och väldigt, väldigt små. Precis som många andra har jag också gått igenom ett jäkligt tufft uppbrott och jag tappade snabbt kilon och vågen visade en vikt jag inte vägt sedan tonåren... Jag brukar kallad det för att vara "separationssmal", det blir liksom en speciell sorts smalhet som kommer sig av att man går igenom något jobbigt ju!!

Och det där med att din unge skulle vara ensam hemma när du är ute, ja, det är ju så befängt att man blir alldeles matt. Du har ju skrivit i denna blogg massor av gånger att Hanna är hos släktingar eller vänner, vad är det som skulle ha ändrats nu? Borde väl kanske snarare vara lättare att gå ut nu eftersom ni ju delar på vårdnaden och vissa veckor kanske är helt fria!!

F-n, skulle kunna skriva massa mer spaltmeter om detta men ger mig nu. Massa pepp till dig!

C sa...

Men gud! Ryser av allt du skriver, förstår inte hur folk tänker. Jag har läst din blogg i många år nu och jag är så totalt imponerad vilken person du, både som person och mamma. Det är befriande att läsa om att du kan blanda massa roliga saker med din dotter samtidigt som du kan ha ett mer "vuxet" liv vid sidan om. Givetvis förstår man, om man har lite bakom pannbenet, att Hanna omgivs av en massa fina människor och därmed inte lämnas själv och på dina bilder så ser hon väldigt lycklig ut.

Jag själv har just fått reda på att jag är gravid och jag ska verkligen se till att mitt barn får umgås mina fina människor i min närhet och det är mer än en självklarhet att den blivande pappan har precis lika rättigheter och ansvar att få egen tid med barnet som jag.

Skit i dessa avundsjuka och bittra människor och se till att ta hand om dig istället.

Man kanske aldrig kan bli världsbäst på något men så länge du gör ditt bästa, så har du kommit längre än de flesta. Och jag lovar, det verkar verkligen som du gör det. Fortsätt bara så!

Solita sa...

Skit i alla idioter!
Man går ner i vikt vid stora livskriser!
Och att du skulle lämna Hanna för att gå ut och festa är ju så korkat så den som hittade på det måste även han/hon känna att det var lite väl mycket ljug för att någon skulle tro på det.
Tacky och smaklöst är det av personen som hittat på detta.
Så, tänk inte mer på detta är du snäll.
Som man säger in the internet "Don´t feed the trolls"

Anonym sa...

ÅHMENFYFANIHELVETE VILKA JÄVLA LÅGA PISSMÄNNISKOR DET FINNS! DU ÄR VÄRLDENS BÄSTA FINASTE ÄLSKLIGASTE POPMORSA OCH HÄR KOMMER TRETUSEN TON KÄRLEK SAMT EN TUNG STEKPANNA ATT SLÅ ALLA VIDRIGA LÖGNHALSAR I HUVUDET MED! Ja, det var väl mest bara det jag ville säga just nu. /Anna

Anonym sa...

Jag vet liksom inte ens hur jag ska bemöta det här. Finns det verkligen fortfarande folk (vuxna människor får jag anta?) som beter sig så? Så fruktansvärt jävligt och elakt så ord räcker inte till för att beskriva vad jag känner för sådana människor. Du är precis så bra du kan vara och det räcker alldeles utmärkt. Den perfekta mamman och människan är en myt som bör förintas för allas bästa. Heja dig Emelie för att du vågar stå för operfektionism. Vi är så många som läser här och känner igen oss i det mänskliga du förmedlar. Keep it up!

sofie sa...

ah va fan jag skrev världens längsta kärleksförklaring till dig sen dog datorn, det jag skulle säga kortfattat är; du verkar vara en fantastisk mamma, och mycket just för att du är så öppen med att man som förälder har egna behov och egna känslor. jag beundrar dig enorm för det, och folk som säger något annat har väl uppenbarligen en bajskorv där dom borde ha en hjärna. heja dig!

J sa...

folk kan vara puckon, jag fick så mycket skit av folk när jag blev ensamstående morsa att det var alldeles galet. lärde mig selektivt stänga av deras elaka röster och hörde till slut bara vännernas kärlek. annars hade jag nog inte pallat allt. jag tycker alltid du är den bästa mest fantastiska att läsa!

Hanna sa...

Jävla idioter. Vänd på skiten tycker jag. De är avundsjuka på dig och det du har.

Patetiska människor. Hoppas de skäms som fan nu.

Pernilla sa...

JA! Jag känner ju inte heller dig och har läst sen när du precis skulle få Hanna, och du har helt klart inspirerat mig till att skaffa min egen dotter. Kanske jag skulle gjort ändå så klart men det verkar så härligt och klart överkomligt jobbigt när man läser om dig och Hanna.
Folk är dumma i huvet, speciellt tjejer till andra tjejer och mammor, gå in på familjeliv.se om du vill bli överbevisad. Skit i det, du är underbar. (Mmm, nonstopmuffins! *Memorerar tills min dotter är 2 år äldre.*)

Bondhustrun sa...

People are strange. Folk tror så mycket konstigt.
Du är superbra och stark och säkerligen en skitbra mamma. Och en superbloggare, jag är ingen frekvent kommentator men jag läser dig helt ihärdigt och hejar på att allt kommer att lösa sig supertoppen för dig och Hanna (och Kalle också förstås).

Kram!

siri sa...

Men gud. Jag har läst din blogg i flera år och förundrats över att du verkar vara den enda som inte får sånt skit. Tydligen hade jag fel. Låt det inte komma åt dig! Precis som du säger; ingen morsa är perfekt, och det vore fan skitläskigt om någon var det.

Anonym sa...

Heja dig!