tisdag 28 september 2010

Don't mention the war

På lördag sticker jag till Berlin med ett härligt gäng, jag ser fram emot det så himla mycket. Jag reser ju liksom aldrig, har ca noll erfarenhet. Jag är hemskt flygrädd, det är en av anledningarna, men är också rätt lat och trivs himla bra i Stockholm. Tidigare var det pengabrist, vi var aldrig en familj som reste när jag var yngre. Så jag har det liksom inte i mej, den där lusten att vilja se världen. Eller vanan. Kalle kunde bestämma på torsdagen att han skulle dra till Berlin dan därpå, boka flyg som jag bokar en SJ-resa och sen trycka ner lite kallingar i en plastpåse och dra iväg och komma hem tre dar senare. Det var helt chockerande för mej, att det var så liten grej för honom. Han skulle ju flyga! Är han galen! Var skulle han boooo? Han ba "det löser sej". Gud.

Vi, vi är sex stycken tror jag, ska bo på ett hotell som heter Amano och ligger i Mitte. Vi försökte in i det sista få rum på Michelberger men det var stört omöjligt. Tar SAS-flyg lördag fm, framme vid Amano vid fyra-klippet. Barhoppning, sen ska vi äta middag vid tio på nåt ställe som tydligen ska vara deras version av Teatergrillen. Sen vet jag inget mer, hem på måndag morgon. 

Åååh, hajja mysigt att bo på samma hotell och hänga i vinbaren och mötas i lobbyn på söndagen, svullna och bakis, och sen äta väääärldens längsta frulle nånstans innan man går på flea markets och sånt. Jag ska försöka hooka upp med Tomas också, som bor där. Hometown, hör du det! I wanna see you, please.

Jag har ont i halsen. Ett riktigt ont i halsen coming up. Det känns lite värdo. Men jag brukar vara bra på att bara ignorera förkylningar, och sex gånger av tio försvinner de utan feber-koma och rinnande ögon.

Lite electroclash på det va:

12 kommentarer:

Schmarro sa...

är så himla avis samt glad för er skull.

Popmorsan sa...

jag är typ avis på mej själv. nästa resa vill jag göra med dej, härliga människa.

siri sa...

jag gick en så jävla världsabäst flygkurs mot flygrädsla! det här är lite snabbtips:
1. slappna av i stolen. (på ricko. var som en fladdrande skjorta.)
2. så fort du blir rädd för nåt ljud, nån rörelse eller något annat, tänk "bara för att jag inte vet vad det är betyder det inte att det är farligt". cheezy jag vet, men det är sant.
3. om du piper till flygvärdinnorna att du är rädd (på SAS är dom URGULLIGA med det där) så får du ibland gå in i cockpit och hälsa på piloterna och snacka lite innan start, och dessutom kommer flygvärdinnorna förbi dig i planet och frågar hur det går och så under resan.
4. för varje grej i ett flygplanssystem så finns det MINST en backup. ofta 3, 4, eller 5 st. om nåt är fel så säger systemet till. alla kalkyler piloter gör innan avfärd gör dom med förutsättningen att EN MOTOR LÄGGER AV VID START. helt sicko! men sant! så. det ÄR verkligen så idiotsäkert som alla tjatar om.

lycka till!

Popmorsan sa...

TACK! på riktigt, tack.

Anonym sa...

Trevlig resa!! Jag bodde själv på Amano i berlin i påskas med en kompis, jäkligt god frulle, synd bara på duschen som står mitt i rummet (lite för spejsat för min smak) men otroligt trevligt hotell mitt i smeten!! Så have fun och lycka till med flygturen, det går snabbt!

Martina sa...

lova mig att du äter en falafeltallrik på babel som ligger på kastanienallé, den bästa av alla falaflar jag har ätit. och ha kul bannemej, berlin är världens bästa stad!

Emma sa...

Haha ni kommer få det urkul! Lite avis är jag allt ;-)men såklart glad för din skull! Glöm flygrädslan och njut sällskapet! Kram

Anonym sa...

Jag föreslår ett besök på ett danspalats. De är väldigt bra på sådant just där. Precis som de är bra på rätt mycket annat.

Kul att du tagit steget att börja utforska omvärlden, det finns en del kul där ute.

anna sa...

Till lördag hinner du bli frisk. Köp illgrönt plaströr med Echinacea-brustabletter, och droppa även i Echinaforcedroppar. Många glas om dagen i ca 2 dagar! Funkar!

Tomas sa...

men så himla klart att vi ska ses. kanske redan på lördag till och med. längtar ju. puss.

doris sa...

Lite Berlin-tips:

Bar Gagarin (brunch)
Knaackstr. 22-24

Pasta
www.spaghettiwestern.de

Design
www.berlinomat.de

Asiatiskt
www.monsieurvuong.de

Kommunistisk bar
http://www.berlinatnight.de/locationdetail/703/klub-der-republik.html

Arty
www.tacheles.de

White Trash Fast Food: Som en korsning av en irländsk pub, kinakrog och rockklubben Debaser. Schönhauser Allee 6–7

doris igen sa...

Bohemisk vinbar, betala vad du känner för:
Weinerei, Veteranenstr. 14