torsdag 30 april 2009

23. Tre bästa böckerna som nånsin skrivits?

Ha! Herregud, är du gaaalen? Det kan jag inte svara på. Jag har läst tokiga mängder böcker, men de stannar aldrig kvar i hjärnan särskilt länge. Men jag läste The Road av Cormac McCarthy, den kom 2006 och vann Pulitzer, den var sjukt bra. Jag var katatoniserad i flera dagar efteråt, mådde så hysteriskt dåligt av den. Men den var otroligt bra. Jag läser sällan tyngre böcker, som den ovan. De får gärna vara lite glättigare, böcker och film har för mej blivit att fly vardagen på ett annat sätt än när jag var yngre. Så det blir mest deckare, skräck och fantasy. Gillade Twilightserien hemskt mycket, Det svarta tornet-serien och Guldkompassen-böckerna likaså. Har läst Pestens tid säkert tre ggr, Stephen King skriver tre böcker av fem skitbra. Patricia Cornwalls böcker om Kay Scarpetta är bra också. Två andra böcker jag älskar/de, som varenda jävel också har som favoritböcker, är James Freys A million little pieces och Siri Hustvedts What I loved. Minns jag blev helt tokig i Joan Didions A year of magical thinking också.

3 kommentarer:

My sa...

Hmm insåg nu att frågan kanske var lite felformulerad. Menade mer "tre bästa du nånsin läst" (visserligen ungefär lika hopplöst att svara på kanske) men du tolkade ju det hela rätt ändå. Håller med om The Road för övrigt, fantastisk.

Matsy sa...

Baby. Har du sett att Angelina Jolie ska spela Kay Scarpetta? Gillar ju min Angie men helt sjukt konstigt val, helt fel, ta bort, gör om!

Och så verkar det som att JJ Abrams ska filmatisera Svarta tornet. Kan bli urbra.

Anonym sa...

l?rt en masse