torsdag 23 april 2009

Say my name, say my name

När jag var liten var jag så förtvivlad över att jag inte hette Linda (Linda, Linda med The Pinks) eller Helena (Helena och jag med The Pinks) eller Gloria (Gloria med Carola) eller Maria (Maria Magdalena med Sandra osv. Aldrig kom det nån låt som handlade om mej, Emelie. Beatles har nån tror jag, som heter "See Emily play" eller nåt liknande, men den har jag aldrig riktigt hört. Typ 100 år senare har det kommit några stycken till, men på tok för kassa. Den första var "Slå dig fri, Emelie" med Dia Psalma, det tyckte man ju iofs var lite coolt, gamla Strebers liksom. Sen: stiltje. Tills Adam Green från Moldy Peaches gjorde den där "I wanna dance with Emily". Men överlag. Inte så många hyllningslåtar direkt. Nyss på radion hörde jag en Emelie-låt, en helt sprillans. Det var Johan Palm och låten hette visst "Emma-lee". Fint ska det vara, fint som snus, ett vanligt Emelie räckte inte för Johan, han skulle spexa till det. Den var rätt dålig den med. Tänk på alla braaaaaa namnlåtar det ändå finns. Lyllos Carro. "Sweet Carolina" med Ryan Adams är ju så toppen.

Apropå gammal kängpunk så hörde jag Lyckliga kompisarna på Peace and love förra året. Hockeyfrilla. Herregud vilken nostalgikick. Vi satt i fönstret på carros hotellrum som var precis vid Stora torgets scen och kände oss som femton igen med billig vinsmak i munnen. Svensk punk var så STORT i Sala när jag var tonåring. Superstort, åtminstone i vårt lilla alternativa gäng. Jag knallade gatorna fram med nätstrumpor med stora upprivna hål i och Dr Martens och långa kjolar från Indiska och batik och henna-hår och stora t-shirts med överkorsade hakkors och tyckte Strebers var "bara SÅÅÅÅ bra". Det här var min favvo-Strebers, fast det står Dia Psalma i klippet:

13 kommentarer:

Cissi (T:s mamma) sa...

Men nu svär du i min kyrka. See Emily Play är en (tidig och därmed bra) Pink Floyd-låt.

Popmorsan sa...

hahaha ja men FÖRLÅT då! ska till skansen i helgen. skaru mä?

Anonym sa...

jag heter malin. det finns INGA låtar om malin.

Cissi sa...

Jo det vore kul! T älskar vargarna. Och f.ö så är det värre med mina namnlåtar. Simon & Garfunkel liksom.

Lena sa...

Simon and Garfunkel har minsann en Emilylåt också.

Jag heter Lena, vilket inte används utomlands, så jag är stuck med Pugh Rogefeldt, och Håkan då förståss. Visserligen älskar jag Håkan, men jag har nog inte varit ute och festat på flera år utan att någon skrålat "Kom igen Leeeeena", om jag är seg i garderoben o.s.v

guglmeister (google master) sa...

http://www.ilxor.com/ILX/ThreadSelectedControllerServlet?boardid=41&threadid=17786

Här har du en hel diskussion om dina funderingar, med flera flera tips.

Anonym sa...

See Emily Play me Bowie på Pin Ups e la fin tycker jag...

Denise sa...

The Elected - A time for Emily. De nämner henne i några andra av deras låtar också tror jag.

En annan Malin sa...

Malin - det finns en låt som heter "Svarta Malin" tydligen fick jag höra här om dagen. Men inte blev man gladare för det när man youtubade..

minahistorier sa...

Apropå twee finns det en underbar låt som heter Emily av The Darlings.

Heter Maja och den logiska följden där är...piraja :(

Madde (maddepladder) sa...

Känner du till Martin och Afrikanarna?

Filip sa...

Detta var så pass intressant att jag tog mig friheten att göra en snabbsökning på mitt lilla iTunes-bibliotek, vilket gav följande träffar:
Alice In Videoland - Emily, Art Brut - Emily Kane, Clap Your Hands Say - Emily Jean Stock, The Darlings - Emily, Joanna Newsom - Emily, Pink Floyd - See Emily Play, The Zombies - A Rose For Emily.

Vilka rökare, va. Särskilt Art Brut-låten.

Popmorsan sa...

martin och afrikanarna? nä, bara pontus och amerikanerna.